Debat

Plads til faglig stolthed

Velfærd.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

På den nyligt afholdte konference »Vilje til velfærd«, som DLF afholdt i samarbejde med BUPL og FOA, sagde professor i filosofi Peter Kemp: »Tvang og kontrol får ikke folk til at yde mere eller tage ansvar - det gør tillid!« »Det er ikke bare flere hænder, der mangler, men plads til et hjerte, der banker!«

En stor udfordring er, hvordan vi sikrer arbejdskraften i fremtiden. Det gør vi ikke ved at øge presset på lærerne og heller ikke ved at indføre flere centrale kontrolforanstaltninger i den danske folkeskole. Men ved at vi skaber attraktive løn- og arbejdsvilkår, der forbedrer arbejdsmiljøet og reducerer stressfaktorerne i hverdagen. For det afgørende i forhold til fastholdelse og rekruttering af lærere er muligheden for at udføre et professionelt arbejde og dermed muligheden for at bevare sin faglige stolthed.

Lærere vælger deres profession ud fra et ægte engagement, hvor det at yde en meningsfuld indsats med god kvalitet giver en stor arbejdstilfredsstillelse. Derfor er det nedslående, at en nylig undersøgelse foretaget af Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd viser, at hver tredje lærer ofte eller altid må gå på kompromis med kvaliteten for at nå arbejdet. Vi ved, at det er en faktor, der øger stressbelastningen. Derfor er der brug for at forbedre arbejdsmiljøet og arbejdsvilkårene. Der skal sikres tid, så vi kan yde kvalitet i vores arbejde - det vil skabe større arbejdsglæde og mere respekt omkring lærerfaget.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

44 procent af lærerne er over 50 år, hvilket betyder, at der de kommende år vil ske en stor afgang fra faget. Samtidig er der sket et fald i optaget på seminarierne på 23 procent over de sidste fire år.

I en situation med udsigt til mangel på arbejdskraft er det afgørende, at vi kan fastholde de lærere, der er i folkeskolen i dag. Det er derfor bekymrende, at hver femte lærer overvejer at sige op, og at under halvdelen er tilfredse med de betingelser, de har for at udføre deres arbejde. Vi ved også, at mange af de nyuddannede lærere stopper efter kort tid i faget. Hvordan forhindrer vi denne udvikling, så vi kan sikre, at vi også fremover har dygtige og velkvalificerede kolleger? Et af svarene er højere løn, et andet svar er bedre muligheder for kompetenceudvikling, et tredje svar er ... Danmark har stadig en god skole, men hvis den skal bevares, er det første skridt på vejen, at lærerne sikres muligheder for at agere professionelt. De skal have ansvar, tid og udviklingsmuligheder - det er også vejen til at øge rekrutteringen til læreruddannelsen.

»Lærere vælger deres profession ud fra et ægte engagement, hvor det at yde en meningsfuld indsats med god kvalitet giver en stor arbejdstilfredsstillelse«
Powered by Labrador CMS