Jens Raahauge

Blog

Ud med læreren

Nu skal de skriftlige afgangsprøver alene rettes af en censor. Og elevens lærer skal ikke længere deltage i bedømmelsen. Dette er endnu et bidrag til taldyrkelse og afhumanisering af skolen.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Når man som skoleleder sidder med faglæreren og karakterlisterne er det et særligt øjeblik, hvor mange elementer af lærerarbejdet er i spil: Svarer min faglige vurdering af mine elevers niveau til den censors, som har andre referencer? Er jeg god nok? Hvordan kan censor ligge så meget højere/lavere i netop den ene besvarelse? Måske kan både censor og jeg vægte anderledes ved denne besvarelse? 

Uoverensstemmelse af en vis størrelse giver anledning til en kollegial samtale mellem lærer og censor, og med et karakterkompromis efter en faglig drøftelse. I de senere par årtier har det for mange lærere været den eneste eksterne, faglige sparring, de har fået i den efteruddannelsesfattige skole.

Endelig betyder lærerens medvirken ved vurderingen, at det en sidste gang er muligt at give den enkelte elev en personlig, faglig evaluering - og ikke bare et tal.

Jens Raahauge

Jens Raahauge er uddannet lærer, skolebibliotekar og skoleleder. Han har været skoleleder i Helsingør og Kokkedal, er tidligere mangeårig formand for Dansklærerforeningens Folkeskolesektion og tidligere formand for Dansklærerforeningens Hus, som blandt andet driver Dansklærerforeningens Forlag. Desuden formand for Sophia Tænketank for pædagogik og dannelse, medlem Advisory Board for Unicefs Rettighedsskoler.

Automatpiloterne i ministeriet har endnu engang affyret en beslutning, der viser, at det ikke længere handler om samspil mellem mennesker, men om tal.