PD-projekt:

Efter Maya Rabjerg Meltoftes projekt med biblioteksvenner på Sølystskolen i Egå oplevede 77 procent af eleverne en øget læselyst.

Læsevejleder: Biblioteksvenner øger læselyst

Dårlige læsefærdigheder kan kobles direkte til lysten til at læse. Læsevejleder Maya Rabjerg Meltofte vandt lærerprofession.dk’s førstepræmie for sit diplompojekt, der bygger bro mellem lyst og målbare resultater.

Publiceret

Gode projekter

Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.

Et projekt indstilles af eksaminator og censor. Se indstillingsskema og tidsfrist på sitet.

Uafhængige dommere - lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år tre projekter, der tildeles priser. Læs om formålet og se dommerkomiteerne på skærmen.

Lærerprofession.dk

Lærerprofession.dk drives i fællesskab af Danske Professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen/Folkeskolen.dk. Projektet støttes af LB Forsikring, Gyldendal Uddannelse, Akademisk Forlag, Hans Reitzels Forlag, Forlaget Klim, Jydsk Emblem Fabrik A/S og Sinatur Hotel & Konference.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Børn får i dag mange forskellige tilbud, skoledagen er blevet længere, og vennerne, familie og sport trækker ofte mere end bøgerne.

Sådan forklarer Maya Rabjerg Meltofte, hvorfor læselysten for mange børn begynder at halte, når de rammer teenageårene.

For at hjælpe eleverne på Sølystskolen i Egå med at genfinde læselysten, introducerede læsevejleder Maya Rabjerg Meltofte »biblioteksvenner« i forbindelse med sit diplomprojekt. Projektets formål er at øge læselysten og derved indirekte styrke elevernes læsemængde og generelle læsekompetence. For at forebygge dalende læselyst matches alle klasser på skolen med cirka fire års intervaller, hvor de skal læse sammen i makkerpar. Her skal den store elev læse højt for den yngste, fortæller Maya Rabjerg Meltofte.

»To elever taler hinandens sprog. Den ældre har tit regnet ud, hvordan stoffet skal forstås, og kan lære det fra sig. De yngste elever behøver ikke at skulle forholde sig til at læse ordene i bogen, men får styrket læselysten, læseforståelsen og øget ordforrådet ved at lytte til den gode historie. De skal stadig udarbejde mundtlige referater og skrive logbog over forløbet«, siger Maya Rabjerg Meltofte om biblioteksvenner.

Skab koordination mellem bibliotekstime og undervisning

 

At bygge en bro

For Maya Rabjerg Meltofte var noget af det sværeste ved opgaven den empiriske dataindsamling, der indbefattede spørgeskemaer til lærere og elever, både elektronisk og på papir. Resultaterne viste blandt andet, at 58 procent af biblioteksbesøgene ikke har et mål.

»Det er strukturen, der giver læringen. Eleverne vil gerne læse mere, men de vil også have hjælp til at finde de gode bøger«, fortæller Maya Rabjerg Meltofte. For hende handler det om at bygge en bro mellem lysten til at læse og de målbare resultater.

»At have fokus på at finde frem til den gode historie frem for eksempelvis et mål om at øge læsemængden er et af de vigtigste elementer til at skabe læselyst«, siger Maya Rabjerg Meltofte.

De elever, der ikke er stærke til at læse, afholder sig ofte fra at læse i fritiden. Derfor handler det om at finde frem til deres motivation, skriver Maya Rabjerg Meltofte i sin opgave: »Hvis eleverne skal have lyst til mere fritidslæsning, skal de kunne finde en indre glæde ved læsningen, altså driver den indre motivation læselysten. Forøges læselysten, viser et flertal af undersøgelser, at læserens læseerfaring giver et positivt afkast på læsekompetencen«.

Projektets resultat taler sit tydelige sprog. Biblioteksvennerne gav 77 procent af eleverne lyst til at læse mere, da det blev afprøvet på Sølystskolen i Egå. Tanken bag projektet er, at alle skolens elever skal kunne få glæde af det. Ligeledes kan skolebiblioteket leve op til sin funktion og inspirere til læseaktiviteter. Maya Rabjerg Meltofte skriver i sin opgave:

»Skolebiblioteket er en central del af skolens læringsmiljø, forstået på den måde at det bør emme af læringsaktiviteter, der tiltrækker eleverne og pirrer deres læselyst«.

Ifølge Maya Rabjerg Meltofte kan alle, der har lyst, skabe rum til biblioteksvenner. Det kræver kun et struktureret forløb, og at der er ældre og yngre elever, der kan deltage. Til inspiration kan Maya Rabjergs projekt findes på lærerprofession.dk

Læs mere

Læselyst - Et brobygningsprojekt imellem fritidslæsning oglæsekompetence