Jeg vil gerne opfordre til, at vi sætter os om bordet og drøfter tingene i forhold til folkeskolereformen, siger Tina Nedergaard

Tina Nedergaard: Vi skal være åbne om problemer i reformen

En af Christine Antorinis forgængere som undervisningsminister opfordrer nu Antorini til at invitere forligskredsen til drøftelser af "utilsigtede problemer", som reformen har medført. Det har blandt andet gjort indtryk på Venstre-politikeren, at Danmarks Lærerforening har givet udtryk for, at lærerne er presset på tid. 4/12: Opdateret med kommentar fra ministeren.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Christine Antorini var i går kaldt i samråd om lektiehjælp i folkeskolen, og her spurgte Venstres Tina Nedergaard til resursetildelingen til det, hun kalder "kerneopgaverne" i folkeskolen.

"Hvis det viser sig, at afgørende opgaver ikke bliver løst, tager vi så en runde mere i forligskredesen, hvor vi diskuterer, hvordan vi for eksempel sikrer respons på lektier?", spurgte hun sin afløser på posten som undervisningsminister med henvisning til, at DLF ved et foretræde for undervisningsudvalget blandt andet gjorde opmærksom på, at lærerne ikke har tid til at rette skriftlige opgaver.

Antorini: Skolens kvalitet måles ikke på antallet af stile

Christine Antorini henviste til, at man afventer svar fra de evalueringstiltag og den følgeforskning, som ministeriet bruger til at vurdere virkningen af reformen.

"Det er vigtigt på bedst mulige grundlag at vurdere om går det i rigtige retning, eller om der er noget, der skal gentænkes", sagde hun.

Tine Nedergaard føler dog ikke, at hun fik svar på sit spørgsmål.

"Jeg vil gerne høre ministeren tilkendegive, at der skal være åbenhed om utilsigtede problemer, og at vi kan drøfte dem i forligskredsen, uden det skal være så formelt bundet op på en stram tidsplan med specifikke målepunkter", siger hun til folkeskolen.dk.

"Jeg mener, at det er naturligt at forligskredsen, der har vedtaget så store ændringer, sætter sig ned sammen og evaluerer, hvis vi bliver gjort opmærksom på, at reformen har medført utilsigtede problemer".

Venstre: Vi er nødt til at tage DLF alvorligt 

Venstre-politikeren hæfter sig ved DLF's anke om, at lærerne ikke har tid til for eksempel at rette opgaver, samt at det har været fremme i medierne, at der brugen af vikarer er steget massivt, siden reformen trådte i kraft.

"Jeg har været med i mange år og ved derfor også, at problemerne ofte ikke er større, end at de kan løses ude på den enkelte skole. Men det kan være udtryk for, at der er nogle disharmonier i den lovgivning, vi har vedtaget, og det bør vi kunne have en drøftelse af".

"Politik er en proces, og der er altid en risiko for, at vi ikke rammer 100 procent rigtigt i første omgang", siger hun.

Tina Nedergaard understreger, at hun tidligere har været med til at justere på rammerne på en lovgivning, der var vedtaget af en bred forligskreds. 

"Jeg vil derfor gerne opfordre til, at vi sætter os om bordet og drøfter tingene i forhold til folkeskolereformen. Det er helt ufarligt, da alle jo - og dermed også regeringen - har vetoret", siger hun.

4/12 kl. 12:58: Folkeskolen.dk har modtaget denne kommentar fra Christine Antorini:

"Jeg synes, det er vigtigt, at vi giver skolerne ro til at arbejde med den nye folkeskole, og at vi ikke allerede få måneder efter skolestart taler om at ændre loven. Der er naturligvis ting, der ikke fungerer optimalt endnu. Sådan vil det altid være ved store forandringer. Men jeg synes, vi politikere skylder skolerne ikke at bringe usikkerhed ind i deres arbejde ved at begynde at tale om en masse ændringer nu. Omstillingen til den nye skole kræver tid og et grundigt arbejde. Vi drøfter løbende udviklingen med folkeskoleforligskredsen, ligesom vi følger reformen tæt med evalueringer og følgeforskning, så vi også kan sætte ind med ekstra vejledning, der hvor der er behov for det."