Blog

Lad os fremme abduktiv tænkning

Videncenterleder Thomas Illum Hansen svarer på Kristian Tofts blogindlæg om fablab og nye fagligheder efter en inspirerende konference, hvor ICILS resultater blev offentliggjort: "Designtænkningen viser en tredje vej mellem det deduktive og det induktive, nemlig det abduktive, dvs. at omdrejningspunktet er kvalificerede gæt og skitser, der rummer løsninger på konkrete problemstillinger, som ikke har ét facit."

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg er helt enig med Kristian Toft i blogindlægget "Fabrikation er næste generations IT"

Det er tankevækkende at sammenstille ICILS-undersøgelsen med Fablab.

På den ene side dokumenterer Jeppe Bundsgaard med den danske ICILS-undersøgelse, hvordan it typisk bliver inddraget i skolen som et redskab til at understøtte og cementere didaktiske rutiner og etablerede fagligheder.I det lys er det et godt spørgsmål, om it rent faktisk har været en katalysator for nytænkning af undervisningen.

Læremiddel.dk

På den anden side er Fablab og digital fabrikation med 3D-programmering og 3D-printere et godt eksempel på, at it er andet og mere end et redskab til at fremme læring inden for velkendte domæner. Særligt interessant ved digital fabrikation er, at de nye digitale fabrikationsteknologier gør det konkret og nærværende, at it bruges til at designe den omverden, vi interagerer i, ikke kun virtuelt, men også fysisk.

Samtidig repræsenterer Fablab-traditionen en designtænkning, der kan udfordre forestillingen om, at undervisning enten er deduktiv (fx digital formidling og instruktion med interaktive tavler og tablets) eller induktiv (fx helt åbne undersøgelser og brede informationssøgninger).

Designtænkningen viser en tredje vej mellem det deduktive og det induktive, nemlig det abduktive, dvs. at omdrejningspunktet er kvalificerede gæt og skitser, der rummer løsninger på konkrete problemstillinger, som ikke har ét facit.

Hvad er et godt design for et møbel, et klasseværelse eller en brugerflade til en bestemt app?

Der er flere mere eller mindre kvalificerede svar på designudfordringer af den art, og digitale redskaber har gjort det noget lettere at udvikle, konkretisere og afprøve ideer og prototyper.

Lad os fremme abduktiv tænkning

Abduktion har været kendt i mere end 100 år inden for videnskabsteori som det tredje begreb, der kan få induktion og deduktion til at hænge sammen.Det ville være godt nyt, hvis vi med it kan fremme den abduktive tænkning, ikke kun i tværfaglige eksperimenter, men også som en ny måde at forstå den kreative og æstetiske dimension i fagene på som et bindeled mellem det induktive og det deduktive.

En central udfordring er, at digital fabrikation repræsenterer en ny faglighed i skolesammenhæng. Det kan forekomme nemt at producere med it, når man genbruger andres design og bruger præfabrikerede designelementer, men kreativitet er hårdt arbejde. Kreativ produktion med brug af digitale teknologier kræver et fagsprog om idéudvikling og prototypeafprøvning, så eleverne ikke forveksler kreativitet med fri fantasi.