Debat

Vi skal lytte til lærerne, fordi vi ikke kan være andet bekendt

Lærernes sygefravær stiger. Folketingspolitikerne kalder det kommunernes ansvar. Jeg er ked af, at lærerne går ned med stress. Og jeg er ked af, at man politikerne fralægger sig ansvaret. Derfor vil jeg nu åbne lidt for mine politiske opleveler og fortælle om, hvad jeg har set lærerne gå igennem det seneste halvanden år som politiker.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Folkeskolereformen betyder at eleverne skal undervises mere. Det koster flere penge for kommunerne, men der fulgte ikke nok penge med til reformen, så for at finansiere reformen var man afhængig af, at de lærere, der allerede underviste et vist antal timer, skulle undervise endnu mere. Men uden at sige, hvad lærerne ellers skulle gøre mindre af. 

Da lærerne ikke ville gå med til kravene (og de forsøgte at finde kompromiser) og begyndte at demonstrere, lykkedes det faktisk lærerne at vinde ret meget sympati med humorkampagner. Sympati i befolkningen betyder alt for politikere, så KL valgte at indlede en kampagne mod lærerne. De påstod indirekte at lærerne var dovne. De udstillede lærerne. Spredte myter om lærerne. Brugte skattekroner på at finansiere helsidesannoncer i de store dansker aviser, om hvor lidt lærerne underviste. "Varslede lockout fordi de ikke kunne være andet bekendt."

Da lærerne stadig ikke ville give sig, greb regeringen ind for at lave et kompromis. Hvad blev kompromiset? Intet. Man gjorde selvfølgelig som KL sagde, for så kunne man finansiere folkeskolereformen. 

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Så startede forhandlingerne ude i kommunerne. Jeg var en af dem, der sad på rådhuset og forhandlede folkeskoleforliget i Køge Kommune. Her kostede folkeskolereformen 45 millioner. Ja, det er vildt, men rigtigt. 

Vi fik to sandsynlige muligheder for at finansiere det – og nu har jeg fjernet det tekniske: 

1. Lærerne i Køge Kommune skal undervise meget mere end rundt omkring i hele landet. + Politikerne finder resten af pengene andre steder i kommunens velfærd ved at spare. 

2. Lærerne i Køge Kommune skal undervise det samme som gennemsnittet af lærere i andre kommuner. Politikerne finder endnu mere andre steder i kommunens velfærd ved at spare.

Vi valgte model 2. Lærerne skulle undervise det samme som KL’s gennemsnit. Nogle gange har jeg tænkt over, om lærerne egentlig ved, hvor meget de finansierede på bare ét år. Her er svaret så: 18 millioner sparede vi ved at sætte deres undervisningstimetal op. 18 millioner kroner i én kommune. 

Så her er, hvad lærerne er gået igennem på et år:

Først sagde man, at man ville gøre folkeskolen bedre. Så hånede man lærerne og kaldte dem for dovne. Så tvang man lærerne til at finansiere reformen og sagde de skulle normaliseres. Og så brokkede man sig over lærernes manglende fleksibilitet (at man ikke kunne holde skole/hjem-samtaler ude for skoletid) da de så var blevet normaliseret. 

Vi beder dem om at undervise mere. Vi beder dem om at lave mere team-samarbejde. Mere arbejde med fritidsforeninger. Mere arbejde med pædagoger. Mere inklusion… Og de skal stadig have forberedelse – nu på skolen - men på (kontor)arbejdspladser, der ikke er klar endnu. 

Og nu er der så nogle, der undrer sig over, at lærernes sygefravær (som i øvrigt tidligere har været virkelig lavt i Køge ) stiger. Ja, der er sågar folketingspolitikere, der kalder det vores ansvar. Det får mig til at blive lidt skør…

Jeg fedter ikke for lærerne. Jeg sagde også det her for halvandet år siden. Men jeg fortæller åbent, hvad jeg har været med til. Jeg har sådan set været med til at tage 18 millioner i et snuptag på lærernes undervisningstid uden at spørge dem. Jeg synes, der er mange gode intentioner i reformen. Men husk lige at den her reform kun kan lade sig gøre, fordi lærerne er blevet, og gør hvad de kan. Fordi lærerne underviser langt mere. Og efter alt, hvad de har været igennem, synes jeg sgu det er prisværdigt.Nu skal vi have fundet nogle lokale løsninger på, hvordan vi kan styrke arbejdsmiljøet på skolerne, og hvordan vi kan skabe respekt om lærerfaget igen. Vi skal lytte på lærerne. Og efter alt hvad der er sket det sidste havlvanden år, så kan vi ikke være andet bekendt.

Powered by Labrador CMS