Lærer til lærer

Fødder sætter fokus på Børnekonventionens fødselsdag.

Er du lærer i 7.-9.klasse og er på udkig efter et sjovt og lærerigt materiale til brug i din understøttende undervisning, så læs videre her! Det tager bare tyve minutter og kan evt. benyttes som understøttende undervisning.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Børnekonventionen fylder 25 år d. 20. november 2014. Skoletjenesten på Institut for Menneskerettigheder fejrer det med Instagram-kampagnen #StåPåDinRet. Du og dine elever kan let lege med. Og læreren behøver ikke at have en instagramprofil, for at I kan deltage - dét har eleverne oftest selv styr på. Men du kan se billederne via facebook her.

Kan en fod på en bold vise, at børn har ret til fritid? Eller kan retten til at gå i skole illustreres af et par fødder solidt placeret på matematikbogen? Ja da! Mange skoleelever har allerede lagt fotos op på #ståpådinret – så der er masser af billeder, som du og dine elever kan blive inspireret af. – Og måske kan de selv lave en superskarp fortolkning af en rettighed.

Hvorfor stå på din ret?

#StåPåDinRet spiller på udtrykket stand up for your rights og refererer til børns rettigheder. Vi opfordrer børn til at stå fast på deres ret til at udvikle sig, få beskyttelse, have medbestemmelse og til basale rettigheder som mad, bolig og sundhed.

Vi har allerede præsenteret kampagnen for en række elever, og de var vilde med idéen. Det er virkeligt sjovt at se, hvordan børnene forholder sig til deres rettigheder og bruger fantasien, når de skal tage billederne. Ofte fortolker de rettighederne på en anderledes måde, og dermed viser de, at de tænker over, hvad rettighederne betyder for dem.

Sådan gør du i din klasse:

1. Præsentér Børnekonventionen kort for dine elever. Du finder Børnekonventionen kort beskrevet her: (link…

2. Lad eleverne gå på Instagram og kigge på fotos under kampagnens hashtag: #StåPåDinRet. Her kan de finde inspiration og få gode idéer til, hvordan man kan løse opgaven. Skoleelever fra andre skoler har allerede taget fotos af: Retten til uddannelse, retten til at have et navn og en nationalitet, retten til beskyttelse og medbestemmelse samt flere andre. Måske disse fotos kan sætte dine elever i gang.

3. Eleverne skal nu parvis eller individuelt udvælge sig én eller flere rettigheder fra konventionen, og tage et foto, som de uploader på Instagram med hashtag #StåPåDinRet. Eleverne skal under deres foto skrive, hvilken rettighed, de har fortolket. Der er ingen begrænsning på, hvor mange rettigheder, de har lyst til at fortolke.

OBS: Hvis dine elever IKKE har en Instagramprofil, kan de maile billedet til Institut for Menneskerettigheder, og på den måde stadig deltage i fotolegen. Eleverne kan sende deres fotos til redaktion@humanrights.dk.

Dorte Egestad Wegener,

Projektleder, Skoletjenesten,

Institut for Menneskerettigheder.