En favn går fra fingerspids til fingerspids - og svarer cirka til personens højde

Borgerskolen opmålt i alen og tommer

Favne, alen og tommer fik fornyet liv, da de gamle mål blev brugt på Matematikkens Dag rundt på landets skoler. Emnet i år er historisk matematik, og det er Danmarks Matematiklærerforening, der inspirerer til dagen med opgaver og konkurrence. På Borgerskolen i Taastrup deltog mellemtrin og indskoling.

Publiceret
En elev måler historielærer Ingvar Vestergaards favn
Fod for fod skridter Sarah kantinen af

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Sporteren er 380 fod bred og har en omkreds på cirka 1710 fod", siger en lettere forpustet pige med overtøj på og røde kinder.

"Vi har målt den op fod for fod derude", griner hendes makker.

De regner på det og får mange resultater men ender på, at sportspladsens areal er 180.500 fod.

Klassekammeraterne er i gang med at måle hinanden - højde, favne, alen og fødder. En spørger, hvorfor de målte sportspladsen.

"Det er spændende, fordi der ikke er så mange andre, der måler den", lyder svaret.

 

Fod for fod gennem kantinen

Historielærer Ingvar Vestergaard er også i gang med at blive målt. En elev vil have målt hans favn og hans fod.

"Åhh, I vil se min klassiske græske fod med den høje svang", siger læreren med et smil og tager skoen af.

Alle er i gang med at udfylde et langt måleskema. De måler hinanden og grifler resultaterne ned.

Matematikkens Dag blev her i 6.z introduceret af matematiklæreren, og så fortalte Ingvar Vestergaard en historie fra gamle dage i Sverige.

"Hej, en tomme skal måles lige under negleroden", korrigerer læreren og spørger, om de ved, hvad en favn svarer til.

"Højden på personen", svarer en dreng straks.

Ingvar Vestergaard fortæller, at man brugte disse mål for eksempel i vikingetiden, når man skulle bygge et skib. Det var de mål, man havde tættest på. Og eleverne ved godt, at der er standardiserede mål på en alen, en tomme og en favn. De regner gennemsnit ud, når de har skrevet alle klassekammeraternes mål op i skemaet.

På Borgerskolen er hele dagen sat af til historisk matematik, og rundt på gangene ses elever med linealer gående langsomt fod for fod for at måle kantinen op.

"De skal sammenligne med nye mål, de skal omregne til meter og centimeter, finde gennemsnit og sætte en formel op. Det kan de i hvert fald med lidt hjælp", siger Ingvar Vestergaard.

Bagefter vil han koble noget mere historie på. Klassen har lige haft om romerriget, og nu vil han introducere noget latin - decimeter til nogle omregninger.

 

Reolens rumfang i alen

På biblioteket sidder en gruppe drenge og regner. En fører regnemaskinen, andre kommer med tallene. De er ved at regne rumfanget på en bogreol ud i alen.

"Det er en sjov og afslappende dag, hvor man bare kan lege med matematik", siger en dreng.

En anden gruppe er i gang med at finde mål i tommer på en bog.

"Alen er det halve af armen", siger én.

"Nej, det er ikke den halvdel. Det er fra albuen og til fingerspidserne. Denne del af armen er længere end den anden halvdel", retter kammeraten.

I kantinen bliver Ingvar Vestergaard stoppet af nogle elever, der vil have hans mål.

"Jeg kan fortælle, at min fod er 29 centimeter uden sko. Jeg tager ikke skoen af igen, for den er blevet målt mange gange i dag", griner han.

Omkring 500 skoler over hele landet er tilmeldt konkurrencen på Matematikkens Dag. Inden 21. november skal de sende deres ideer ind til Danmarks Matematiklærerforening i form af tekst, billeder eller videoklip. Indskolingseleverne skal fortælle, hvordan Danmarks bedste matematiktime kan blive næste år. Mellemtrinnet skal vise eller fortælle hvordan den bedste matematiktime vil se ud om tre år, mens udskolingseleverne skal komme med deres bud på en god matematiktime for deres børn.

Næste år har Matematikkens Dag arkitektur som emne.

Læs om konkurrencen via link til højre for artiklen

Læs mere

Matematikkonkurrencen på dkmat.dk