Eleverne er i gang med at rydde op og fjerne små træer for at reetablere højmosen i deres adopterede stykke natur i Rold Skov

Elever adopterer et stykke natur i lokalområdet

4. klasse på Arden Skole har et medansvar for at genetablere en gammel højmose i Rold Skov. De har adopteret et stykke jord, hvor de sammen med en flok geder hjælper kommunen med at fjerne små birkeskud, så mosen bevares. Naturvejleder håber, ideen breder sig.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Klassen har udeskole en dag hveranden måned eller mere, fortæller lærer Trine Damgaard. Allerede i 1. klasse startede de et samarbejde med naturvejleder Karsten Rybjerg. Flere klasser i Mariagerfjord Kommune har adopteret et stykke lokalt natur. Ideen er, at naturområdet ligger tæt på skolen, så eleverne let kan komme derhen.

"Skolen ligger lige op ad Rold Skov, og det var naturvejleder Karsten Rybjerg, der spurgte os om vi var interesserede i at adoptere et stykke højmose", fortæller Trine Damgaard. "Selve adoptionen skete formelt men på børneniveau med et overdragelsesbevis med naturvejlederens underskrift på og håndtryk på aftalen".

Med ørnenæb og sav Klassen arbejder med matematik og dansk i deres naturområde, og sidste gang de var derude skulle nogle af de mange birkeskud så fjernes.

"Højmose er sjældent, og vi vil gerne genetablere mere for at bevare det som naturområde og for eksempel give levemuligheder for de insekter, der findes dér", forklarer naturvejleder Karsten Rybjerg. "Vi har geder til at tage de mange nye birkeskud, men det er ikke nok. Derfor var klassen ude i området med små save og ørnenæb. Nogle af skuddene kunne de hive op med hænderne".

Han  er ansat som naturvejleder i kommunens skole-fagenhed og fortæller, at det er et nyt tilbud til skolerne.

"Det er vigtigt, at området ligger tæt på skolen, så det er et sted, børnene kan besøge med deres forældre og gå tur med hunden. De skal kunne gå eller cykle dertil. Børnene kan følge området over tid, de kan se, at deres arbejde har en effekt, og de kan være med til at overdrage deres adopterede stykke natur til en ny klasse senere", siger Karsten Rybjerg.

"Mit håb er, at alle skoler eller klasser adopterer et stykke natur".

Giver børnene ansvarsfølelse Trine Damgaard fortæller, at eleverne godt forstår, at de når at blive gamle, før højmosen er reetableret.

"Vi har haft et udeskoleprojekt i gang siden eleverne gik i 1. klasse. Vi måler op derude i matematik og bruger området til regneopgaver. Vi har også naturvejlederen med i naturfag, og vi har bål og andre aktiviteter derude. En dag mødte vi en snog, og så kunne han fortælle en masse. Bagefter kunne vi undersøge mere om snogen hjemme i klassen. Det er et vellykket samarbejde".

Fra kommunens side er planen, at elever kan bidrage til at genoprette et vandløb, lave gydebanker til ørreder eller fjerne nye træer i fredede områder og derved lære mere om naturen.

"Når en klasse adopterer naturen, giver det børnene en stor ansvarsfølelse. De vil opleve, at de gør en forskel for 'deres' naturområde. Vi kan inddrage andre fag, spørge eleverne hvor mange træer, de kan hive op på ti minutter eller de kan måle højden på udvalgte træer og se, hvordan de vokser", siger Karsten Rybjerg.