Debat

Salg af kvalitet

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I de seneste mange, mange måneder har dagspressen, medierne, fagbladene og tidsskrifter løbende, og med stigende hyppighed og intensitet, indeholdt artikler . . . om begrebet kvalitet. Også om den officielle skole for alle.

Med skepsis kan det konstateres, at for langt den største dels vedkommende (måske alle) fremsætter de deres kvalitetsforslag på arbejdsfelter, hvor de ikke har deres daglige arbejdsdag, men fra 'en sidelinie' som: rådgivere, privatmennesker, politikere, managementfirmaer, fagforeningsfolk, lobbyister, ansatte i ministerier. . . . Og pressen - journalisterne - kolporterer gerne stoffet (omkostningsfrit), holder gryden i kog. Stort set alle kan blot fyre løs. Sådan!

For at være sikre på, at disse kvalitetseksperter også udtaler sig med en rimelig viden, indsigt og baggrund, vender vi herefter det hele på hovedet og spørger dem om deres kvalitet. Vi må fremover sikre os, at det ikke blot er tom bragesnak.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

De burde/skal fremover 'udfylde'/besvare et personligt kvalitetsskema, som medsendes i forbindelse med offentlige udtalelser.

Det personlige kvalitetsskema kunne blandt andet indeholde punkter som:

1. Hvordan synes du selv, du fungerer på din egen arbejdsplads. Plus udtalelser fra kolleger.

2. I hvilken udstrækning er du iderig på din egen arbejdsplads. Nævn flere eksempler på konkrete, gennemførte forslag, som andre er glade for, og som fungerer tilfredsstillende.

3. Oplys, hvilke eksaminer og uddannelser du har, og på hvilke niveauer er de gennemført. Eller anden relevant baggrund.

4. Hvor lang tid har du haft kvalitetssupervision (uvildig) på dit eget arbejde. Resultatet beskrives.

5. I hvilken udstrækning er du i stand til at holde en klar tanke fra teoretisk start til praktisk gennemførelse. Giv eksempler.

6. Bekræft, at du er villig til med jævne mellemrum og i praksis og over længere tid selv ønsker og er i stand til at udføre dine teorier i den praktiske dagligdag.

7. Bekræft, at du er villig til at lade fagfolk vurdere din indsats og resultater.

8. Bekræft, at du er villig til officielt at fremsætte din egen vurdering af din praktiske indsats for at realisere teorierne.

Ovennævnte punkter kan være en af vejene til at sikre kvalitativ kvalitet i diskussionerne.

Det skønnes, at vi fremover vil få hævet niveauet overraskende meget til gavn for virkeligheden.

Utopiernes legeplads er for stor og for overbefolket af for manges fantaster, selvpromovering og skjult lobbyisme.

Carl-Johan Lange

Ry

Powered by Labrador CMS