Debat

Folkeskole i frit fald.

Det er en bemærkelsesværdig fornægtelse af virkeligheden, Christine Antorini og Lotte Rod demonstrerer.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Som formand for den lokale lærerkreds og medlem af DLF´s Hovedstyrelse kommer jeg i denne tid ofte til skoleklubmøder og arrangementer for tillidsrepræsentanter i kredse. Ved hvert møde er der en påfaldende bekymring for folkeskolens fremtid, og den bekymring tager sit udgangspunkt i de vilkår, lærere og børnehaveklasseledere har for at realisere folkeskolereformen. Bevares - det er langt fra alle blomster i reformbuketten, der er vokset i vores jordlod; men der elementer, som under de rette betingelser kunne blive en positiv fornyelse af folkeskolen.

Desværre er virkeligheden en hel anden, end det skønmaleri, de fremtrædende politikere Christine Antorini og Lotte Rod forsøger at fremstille. Således forsøgte de Radikales undervisningsordfører Lotte Rod d. 28. oktober i TV Syd at forklare, at det stigende sygefravær skyldes, at lærerne ikke endnu har fundet ud af at lave "en fed, spændende dag for eleverne". Videre forklarede Lotte Rod, at glade elever skaber glade lærere, og så skulle det problem med et stigende sygefravær være løst.

Jeg har i langt de fleste tilfælde konstateret, at lærerne underviser alt for meget og ofte langt mere, end det var KL´s forudsætning for implementeringen af folkeskolereformen på den billigste måde for kommunerne. Der er alt for lidt tid til forberedesen, og forberedelsestiden er oftest fragmenteret til små ubrugelige tidslommer i en fortravlet skoledag. Oftest minder placeringen af forberedlesetiden en omgang "forberedelses-tetris", hvor den travle lærer skal forsøge at presse bittesmå sekvenser af forberedelse ind mellem et utal af undervisningstimer. Teamsamarbejdet er på mange skoler nedprioriteret, da man med den fulde tilstedværelse pumpet op med undervisning ikke kan få logistikken til at gå op. Jeg har set eksempler på skoler, hvor en lærer ikke skal lave elevplaner og en anden skal lave små 300 - og alligevel har de stort set samme undervisningsforpligtelse. Der er adskillige eksempler på, at den højt besungne ledelsesret desværre ikke slår til, når der skal laves skole. Det er alene et værdigt og tillidsfuldt samarbejde og aftalte vilkår for arbejdet,der kan befordre skolens udvikling.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

I denne tid er der stort fokus på det øgede sygefravær blandt undervisere, og der gættes på mange årsager, Enkelte gætter på, at det er lærernes vrede, der kommer til udtryk; men det er bestemt ikke det, jeg hører. Det stigende sygefravær skyldes primært den manglende sammenhæng mellem opgaver og resurser; men det er en væsentlig faktor for sygefraværets stigning, at mange undervisere føler sig desillusionerede og magtesløse i forhold til implementeringen af folkeskolereformen og ser deres høje ambitioner på elevernes vegne smuldre i en skole, hvor skoleledere, lærere og børnehaveklasseledere i billedlig forstand er sat til at bygge en Storebæltbro af pap.

Og med ryggen til det kaos står Christine Antorini og Lotte Rod og nægter at se problemerne i øjnene. Det minder på sørgeligste vis om "Komiske Ali", der med ryggen til amerikanke troppers bombardement af Bagdads hævdede, at man havde jaget de vantro hunde på vild flugt.

Vend jer om med front mod skolen, Christine Antorini og Lotte Rod. Inviter lærerne og deres organisation til et værdigt samarbejde i forsøget på at redde stumperne, inden det går helt galt. Fortæl jeres kolleger i Moderniseringsstyrelsen og Finansministeriet at der ikke var og ikke er brug for at ødelægge landets vigtigste, kulturbærende institution.

Kenneth Nielsen, formand for Esbjerg Lærerforening og medlem af Hovedstyrelsen.

Powered by Labrador CMS