I 2010 viste en rapport, at en tredjedel af folkeskolens budget blev brugt på specialundervisning. I 2012 fulgte en inklusionsreform med krav om, at flere skal gå i normalskole

Nye tal: 6.700 elever er rykket fra special- til normalområdet

Siden sidste år er andelen af elever, der modtager undervisning i en normalklasse, steget med en halv procent. I løbet af det næste år skal yderligere 0,8 procent af eleverne inkluderes, hvis Undervisningsministeriet og KL's målsætning skal holde.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ved afslutningen af skoleåret 2014/15 skal 96 procent af alle landets skoleelever være en del af den almindelige undervisning, lyder det i økonomiaftalen mellem Undervisningsministeriet og KL fra 2013.

Og målet nærmer sig med hastige skridt. Nye tal fra ministeriet viser, at 95,2 procent af eleverne modtog undervisning i en normalklasse i skoleåret 2013/14 mod 94,7 procent året forinden.

Pengene skal følge med

Dermed er cirka 6.700 elever rykket fra special- til normalområdet siden 2012. Hvis målsætningen skal nås, skal tallet inden næste år lyde på cirka 10.000.

De midler, der frigøres på specialområdet, når der skal undervises færre elever, skal ifølge aftalen følge med eleverne over på normalområdet.

SF og Enhedslisten vil som de eneste partier øremærke penge til inklusion