"Der er noget at bygge på", mener skoledlederformand Claus Hjortdal, efter ny undersøgelse viser, at lærernes lyst og motivation til at gøre noget godt for samfund og børn er uforandret efter lockout og lovindgreb.

Skolelederformand: Det går ikke så skidt

For Skolelederforeningen er det netop offentliggjorte notat fra Leap-projektet en bekræftelse af, at det ikke går så skidt med at arbejde under de nye vilkår ude på skolerne, som man kan aflæse af mediernes billede.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Massiv oplevelse af mistillid

Professor Lotte Bøgh Andersens undersøgelse viser, at hvor der er en nærmest entydig oplevelse hos lærerne af de nye arbejdstidsregler som et udtryk for mistillid på nationalt og kommunalt plan, så er deres oplevelse af deres egen skoleleders implementering af reglerne ikke nær så negativ.

"Det bekræfter vores fornemmelse, at det gør bedre med at skabe rammebetingelser ude på skolerne, end det billede, der tegnes", siger formand for Skolelederforeningen Claus Hjortdal til folkeskolen.dk

Lærernes jobtilfredshed er ganske vist faldet fra over 80 til omkring 65 (med 100 som maksimal tilfredshed), men det er fortsat ret flot, påpeger Claus Hjortdal.

Samtidig er lærernes såkaldte public service-motivation, motivationen for at gøre noget godt for samfundet og børnene, uforandret efter lockout og lovindgreb:

"Det betyder, at der er noget at bygge på", siger Claus Hjortdal og glæder sig i det hele taget over, at undersøgelsen viser, at god skoledelse gør en forskel.

Især det, at skolelederne er god til at sætte en klar vision op for skolen, og at lederen roser gode indsatser og resultater, har betydning for, om lærerne oplever lederens implementering af de nye regler som kontrollerende eller understøttende.

Det svarer godt til resultaterne fra den internationale Talis-undersøgelse, bekræfter Claus Hjortdal.

Men er lærernes gode grundmotivation og god skoleledelse nok til, at lærerne over tid vil opleve, at de har mulighed for at levere god undervisning?

"Det er klart, at vi også bliver nødt til at evaluere på den nye arbejdstidsaftale og skolereformen også", understreger Claus Hjortdal.

God skoleledelse er afgørende - men kan ikke ændre rammerne 

 

Læs mere

Læs mere på skolelederforeningen.org