"Først laver vi et skellet af ståltrådslignende net og så bliver skraldespandene beklædt med fiberbeton, som kommer i alle farver. Det er meningen, at skraldespandene så skal genopsættes i parken", fortæller Susanne Sørensen.

En billedhugger er flyttet ind på Randers-skole

Billedkunstlærer Susanne Sørensen har i år fået en faglig sparringspartner i billedhugger Pia Græsbøll Ottesen, og eleverne arbejder nu med fiberbeton. Hadsundvejens Skole er en af de 94 institutioner, der i år fik penge fra Statens Kunstfond til en huskunstner.

Publiceret

Støtte i Kommunen

To konsulenter fra Randers Kommunes udviklingsafdeling harpå vegne af Hadsundvejens Skole, de to børnehaver ogbilledhugger Pia Græsbøll Ottensen stået for at skrive ansøgningentil Statens Kunstfond. 

Konsulenterne hjælper også med at indsamle data,interviewe børn og voksne m.v. til afrapporteringen.

Skolens borde-bænke-sæt har ligeledes fået nyt look, efter eleverne har været på besøg hos huskunstneren.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Som billedkunstlærer får jeg nu den fagfaglige sparring, som jeg har savnet i mange år, Jeg har fået mod på at kaste mig ud i andre materialer og teknikker, og seks timer i værkstedet giver både mig og eleverne nogle helt andre muligheder end de almindelige to timer i billedkunstlokalet".  

Sådan siger billedkunstlærer Susanne Sørensen om den nyetablerede huskunstnerordning på Hadsundsvejens Skole i Randers. Ordningen indebærer i praksis, at billedhugger Pia Græsbøll Ottessen har indrettet et værksted på skolen - atelieret, som både elever og lærere kalder det.

Susanne Sørensen er således blevet atelierlærer. Det er nemlig hende, der hver tirsdag - sammen med Pia Græsbøll Ottesen - underviser eleverne i værkstedet med de nyindkøbte, store røremaskiner til fiberbeton. Susanne Sørensen og Pia Græsbøll Ottesen har forberedelsestid sammen og den professionelle billedhugger har i første omgang instrueret Susanne Sørensen i de grundlæggende teknikker.

I samarbejde med børnehaver 

I atelieret kommer både børnehavebørn og Hadsundvejens egne elever fra alle klassetrin, da skolen ansøgte Statens Kunstfond om en huskunstnerordning sammen med to lokale børnehaver. Med 2.klasse-eleverne er Susanne Sørensen og Pia Græsbøll Ottensen i gang med at give byens offentlige skraldespande nyt liv som dyr eller træer.

"Først laver vi et skellet af ståltrådslignende net og så bliver skraldespandene beklædt med fiberbeton, som kommer i alle farver. Det er meningen, at skraldespandene så skal genopsættes i parken", fortæller Susanne Sørensen.

Skolens borde-bænke-sæt har ligeledes fået nyt look, efter eleverne har været på besøg hos huskunstneren.  Susanne Sørensen oplever, at det giver eleverne noget helt specielt at lære en professionel kunstner at kende. Eleverne har stor respekt for Pia Græsbøll Ottensen og hendes arbejde, fornemmer Susanne Sørensen. 

Det var skolens viceinspektør Marianne Larsen, der fik ideen til en huskunstnerordning efter at have mødt Pia Græsbøll Ottesen til et kunstarrangement ved Gudenåen, som skolen også var involveret i.



I tråd med reformen

Det er imidlertid ikke kun professionelle billedkunstnere, som børn og unge kan stifte bekendtskab med gennem den såkaldte huskunstnerordning. Gennem Statens Kunstfond kan skoler, gymnasier og dagsinstitutioner på samme måde søge tilskud til et samarbejde med en skuespiller eller musiker.

I 2014 har Statens Kunstfond bevilget tilskud til 94 nye huskunstnerprojekter. Fondens Huskunstnerudvalg, der fra årsskiftet overtog ordingen fra det nu nedlagte Statens Kunstråd, behandlede i foråret i alt 167 ansøgninger til ordningen, der i kraft af kunststøttereformen nu også omfatter arkitektur, kunsthåndværk og design.

Kulturstyrelsen oplyser, at det nye Huskunstnerudvalg i sin prioritering bl.a. har haft fokus på huskunstnerforløb, der kan understøtte implementering af folkeskolereformen.

Udvalget har desuden lagt vægt på geografisk spredning og på at tilgodese forskellige grupper af børn og unge samt forskellige institutionstyper. Rene pædagogiske forløb og sociale projekter er ikke blevet prioriteret.

Formanden for Huskunstnerudvalget, Thomas Harder, peger i en pressemeddelelse på, hvor vigtigt mødet med den professionelle kunst er for børn og unge:

"Huskunstnerordningen er unik og giver skoler og institutioner et frisk pust når læringsprocesserne pludselig får mulighed for at ske på kunstens præmisser. Besøg af en professionel kunstner er garanten for et skabende møde, hvor barnet og den unge stifter bekendtskab med intuitionens muligheder og får modet til at stille spørgsmål og udfordre mulighederne."

På Hadsundvejens Skole er viceinspektør Marianne Larsen heller ikke i tvivl om, at hendes skole vil ansøge om en huskunstnerordning igen til næste år.

Følg link til højre for artiklen for at læse mere om ansøgningskriterier mm. 

Læs mere

Læs mere om huskunstnerordningen og ansøgningsfrister her.

Powered by Labrador CMS