Formand for Skolelederforeningen Claus Hjortdal mener, at de danske folkeskoler skal profilere sig selv på de sociale medier.

Skolelederformand: Få folkeskolerne på Facebook

Det er ikke kun virksomheder, der kan få gavn af at profilere sig via Facebook. Flere af landets store folkeskoler er allerede oprettet, og nu opfordrer Hellebækskolen i Helsingør andre til at følge trop. Det kan nemlig være gavnligt for skolen at være synlig på de sociale medier. Skoleledernes formand bakker op.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I Helsingør er Hellebækskolen kommet på Facebook - et medie, som langt fra alle landets folkeskoler har indfundet sig på. Grunden til at oprette en profil på den nye platform skulle være at profilere skolen og den måde, skolen arbejder med reformen. Men det er også et værktøj, der skal række ud mod forældrene, som ofte bruger Facebook flere gange om dagen. Og det har givet pote på Hellebækskolen:

"Vi når ud til folk en del hurtigere, end vi før har gjort. Vores kommunikationsniveau er skruet op, og det er netop vores mål: At få kommunikeret mere åbent omkring skolen. Og det har vi opnået, så det har allerede skabt værdi", siger Ulla Wiese Christensen, der er daglig pædagogisk leder på Hellebækskolen.

Guide: Sådan tackles lærerchikane på sociale medier

Derfor opfordrer hun nu til, at andre skoler indfinder sig på det sociale medie. Formand for skolelederforeningen Claus Hjortdal bakker op om den udmelding. Han mener, at skolerne i forvejen er dårlige til at bruge forældreintra. Derfor synes han, det er vigtigt at vise omverdenen, hvad man som skole indeholder - især med tanke på, hvor forskelligt reformen virker ude på skolerne.

"Vi synes, skolerne skal arbejde mere med deres synlighed og profilere sig selv. Hvis man vil have kunder i butikken, så er det det, der skal til. Om lidt er der 20 procent, der går på privatskole", siger Claus Hjortdal.

Facebook er en god platform til kommunikation, men brugerinddragelsen gør også, at tingene let kan løbe af sporet. Derfor råder Hellebækskolen til, at skolerne justerer sidernes indstillinger således, at skolen selv er herre over, hvad der bliver delt på deres væg.

"Ellers kan de jo slette de problematiske indlæg igen, hvis de kommer", tilføjer Claus Hjortdal.