Debat

Har klasselæreren forladt klassen?

Keld Grinder Hansen, som er aktuel med bogen: ”Den gode, onde og den engagerede, 1000 år med den danske lærer” efterlyser i Højskolebladet diskussionen af hvordan vi kan fastholde og styrke den almene dannelse, han udtaler: "Men hvis udviklingen fortsætter i det spor, hvor fokus ligger mere på det faglige og klasselærerbegrebet også forsvinder ud, hvad noget tyder på, kan man dog godt forestille sig, at lærerne efterhånden beslutter ikke at bruge så meget tid på det alment dannende mere." Jeg tænker, at han har ret, for det er ikke længere gennemskueligt, hvordan klasselæreropgaven prioriteres. Men kan man fjerne relationen fra undervisningen? Er alle lærere ikke opmærksomme på trivsel og personlig udvikling – ja dannelsen?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Til min søns forældremøde præsenterede læreren de faglige mål og dernæst forklarede pædagogen lektiehjælp og understøttende undervisning. Som indledning fortalte hun, at hun var god til det med trivsel og derfor valgte hun at fokusere på trivslen i disse timer. Jeg er meget enig, hun er en dygtig og omsorgsfuld pædagog med øje for børnene og deres relationer og det var kompetente forløb, hun skitserede.

Alt imens sad læreren og lyttede.

Efter mødet kunne jeg ikke lade være med at se dette for mig, fordi det for mig blev symbolet på den bekymring Keld Grinder udtrykker; læreren er blevet fagpersonen.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Nu har min dreng en helt suveræn lærer, som har fokus på elevernes læse- såvel som personlige udvikling og da pædagogen gav udtryk for sit syn på tonen i klassen, brød hun da også ind og kom med sit besyv – selvfølgelig fristes jeg til at sige, for det ligger jo i lærerens dna at tænke læring og dannelse i samme åndedrag.

Men hvor længe vil læreren kunne tilføje sine overvejelser, når skolen er organiseret således, at det faglige og sociale er kunstigt opdelt?

Det forudsættes således, at klasselærerfunktionen kan varetages løbende eller som en fast tilbagevendende aktivitet i forbindelse med den understøttende undervisning, står der i lovgrundlaget - men i en tid med manglende forberedelsestid bliver det meget svært at løfte opgaven, og det efterlader således kun den anden skitserede mulighed; at opgaven løses i forbindelse med den understøttende undervisning, som pædagogen varetager.

Har klasselæreren således forladt klasselokalet?

Jeg er alvorligt bekymret for hvad rammer og vilkår gør ved os og må således sammen med Keld Grinder efterlyse debatten – for var det meningen? Vi må diskutere konsekvenserne af, at koordinationen mellem undervisningen og den samlede faglige og sociale udvikling af klassen og den enkelte elev sikres af andre faggrupper end lærere.

Var det hensigten, at pædagogerne skulle overtage det sociale og personlige, så læreren kunne komme på besøg og dosere det faglige?