BLOG

Empty article - Subtitle

Hjerterstarter og det eksistentielt vedkommende

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

En ”god” tekst giver eleverne oplevelsen af at være menneske på godt og ondt. Den sætter spor og er dannende for den enkelte elev i fællesskabet – og mine elever vil med en bearbejdelse af ’Hjertestarter’ gå mere skærpede gennem livet.

Der er tidspunkter, hvor jeg ikke føler mig til stede og føler mig slukket og går igennem livet uskærpet. (…)For når jeg har mistet tændingen, så kan jeg godt finde den igen, så jeg ikke er efterladt druknende midt ude på havet.

Citat Simon Kvamm om sangen ’Hjerterstarter”

”Vesterhav kom nu og blæs mig i gang- Hjertestarter”.  Hvor indeholder denne åbningssætning i Nephews sang meget gods. Hvor er det stort, og hvor er det rigtigt! Første gang jeg lyttede til sangen, var der straks en emotionel genkendelighed.

En sang som ’Hjerterstarter’  får ikke lov til at hænge i luften.  Slet ikke som lærer,  og slet, slet ikke som lærer i kristendomskundskab. Den skal deles med eleverne- de kunne jo lære noget!

At fortolke og arbejde med en tekst, i dette tilfælde en lyrisk tekst i et klassefælleskab er det ypperste privilegium som kristendomskundskabslærer. Hvor ofte har en god sang ikke rusket eleverne og jeg op af en slumrende hverdagslektion, fordi teksten rammer i solar plexus om det at være menneske. Ved at arbejde med de eksistentielle tilværelsesspørgsmål i ’gode’ tekster udvides vores forståelse af os selv og andre.

Nephews sang dykker netop ned i de menneskelige grundvilkår. Et jeg, som er i livskrise, hjertet er nærmest holdt op med at slå, søger ud til naturen, til Vesterhavet. De, der kender til Vesterhavet, kan levende forstå sangens konkrete udgangspunkt. Der er næppe tale om, at jegets hjerte, forstået som mekanisk genstand, er gået i stå. Teksten handler om et menneske, der føler sig udbrændt og er ked af det!  En mental genopladning er nødvendig, og her kan Vesterhavet hjælpe. Der kan skriges til havet og bedes en bøn, for ved bølgernes brusen er der plads til de følelser og tanker, som umiddelbart kan være svære at dele med andre.

Centralt i teksten er derudover betoningen af, at det enkelte menneske ikke fylder så meget i et større perspektiv - måske et befriende budskab til eleverne. Unge mennesker er på en omskiftelig arena, hvor det handler om at iscenesætte sig selv som overskudsmenneske og udstråle vitalitet og positiv energi på alle parametre. Det er svært at leve op til som menneske. En gang imellem kan man godt føle sig ”slukket”.

Det er lige her i religionsundervisningen, at man pludselig forstår vigtigheden af at skulle inddrage den eksistentielt vedkommende tekst.

Den ’gode’ tekst  kan noget i kristendomsfaget.  Den giver eleverne oplevelsen af at være menneske på godt og ondt. Den sætter spor og er dannende for den enkelte elev i fællesskabet.  En definition af et konkret læringsmål inden for kompetenceområdet livsfilosofi og etik er muligvis en kende uklar. Som kristendomslærer vil jeg dog vove at påstå, at mine elever i en bearbejdelse af ’Hjertestarter’ vil gå mere skærpede gennem livet!

Se musikvideoen til 'Hjertestarter' : https://www.youtube.com/watch?v=KlV-xGTV1P0