BLOG

Empty article - Subtitle

Det sunde usunde

Sundhed handler om helhed og alt med måde. Derfor bad jeg mine elever om at lave kage, da vi skulle starte et forløb i sundhed

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

For nyligt udsatte jeg mit madkundskabshold for min egen eksamensopgave. Det vil sige et konkret bud på et undervisningsforløb i sundhed, som jeg synes giver mening i en tid med meget fokus på sundhed.

Med det brede positive sundhedsbegreb i rygsækken, præsenterede jeg eleverne for emnet og stak hver gruppe en opskrift på de lækreste kager.Fordi der i min undervisning ikke skal lyde en genklang af det, vi får tudet ørene fulde af i diverse medier. Her tænker jeg særligt på diverse livsstilskurer, som efterhånden er en lidt af en jungle at finde rundt i. For mig at se er sundhed nemlig også at have det rart og nyde livet.

Derfor må der være plads til en kage engang i mellem - uden at den absolut skal afregnes i kalorier med “skræmmebilleder” af, hvor langt man så skal løbe, før den er ude af systemet igen. Dermed ikke sagt at motion ikke er vigtigt, men efter min mening bør motion også få et indhold, der gør det sjovere og nemmere at komme afsted til, end fordi jeg spiste kage i går.

Nej, mine elever skal se holistisk på det sunde liv. At det sunde liv også er det gode og det sjove liv. Og så mener jeg, at der bestemt er meget sundhed i at lave det usunde fra bunden, så man rent faktisk ved, hvilke indholds- og næringsstoffer, der er på spil (jo, der kan godt være sunde elementer i en kage).

Eleverne synes selvfølgelig, det var den bedste dag i sundhedens tegn, men forstod godt hensigten med en alt med måde-tankegang, og at man skal finde den balance, der passer den enkelte bedst.

(Og så gjorde dagens “menu” det bestemt også nemmere for dem at fordøje den mere teoritunge del af undervisningen:-).