Anders Bondo Christensen og Venstres næstformand Kristian Jensen åbner dørene for fælles konference.

Venstre og DLF afholder konference om resurser og kvalitet

”Der er ikke anden vej frem end, at vi prøver at få genetableret en konstruktiv dialog omkring skolen”, siger Anders Bondo Christensen, der blandt andet fortæller, at den tunge administration af skolen skal sættes under lup.

Publiceret Senest opdateret

KONFERENCENS PROGRAM

Kl. 12.30 - 12.50: Velkomst ved Anders Bondo Christensen ogKristian Jensen

Kl. 12.50 - 13.50: Mere faglighed - mindreadministration

-          BDOfremlægger rapport om administrationsudgifter i folkeskolen

-          HenrikChristoffersen, forskningschef i CEPOS

-          René G.Nielsen, næstformand for Børne- og Kulturchefforeningen

-          ClausHjortdal, Formand for Skolelederforeningen

Kl. 14.00 - 15.15: Hvad er kvalitet i undervisningen - oghvordan kan den måles?

-          KurtHoulberg, programchef i KORA

-          KatjaMunch Thorsen, vicedirektør i EVA

-          PiaOlsen Dyhr, formand for SF

-          PiaAllerslev, børne- og ungdomsborgmester i København, Venstre

Kl. 15.00 - 15.45: Forældreinddragelse og lokaleløsninger

-          JensPetersen, skoleleder Frijsenborg Efterskole

-          MetteWith Hagensen, formand for Skole og Forældre

Kl. 15.45 - 16.00: Afrunding ved Jacob Fuglsang

Kl. 16.00 - 16.30: Mulighed for at netværke over enøl/vand

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Partiet Venstre og Danmarks Lærerforening afholder sammen konferencen Resurser og kvalitet i folkeskolen på næste torsdag den 25. september. Her skal en række forskellige oplægsholdere forsøge at sætte blus under debatten om, hvordan skolen skal udvikles. Et blus, der ifølge Danmarks Lærerforenings formand Anders Bondo Christensen, skal skrues i vejret:

"Vi har i den grad brug for at få genskabt en dialog omkring folkeskolen. Og det er det her et eksempel på. Venstre og Danmarks Lærerforening ser forskelligt på en nogle ting omkring folkeskolen. Og vi ser ens på andre ting. Men det der er vigtigt er, at vi får genskabt en dialog om, hvad vil vi med skolen.", siger han.

Det er intentionen, at de forskellige oplægsholdere skal inspirere og provokere, så denne dialog bliver for alvor kommer i gang ovenpå et forløb, hvor lærerne oplevede, at dialogen var på skrømt.

"Der er ikke anden vej frem, end at vi prøver at få genetableret en konstruktiv dialog omkring skolen. Vi har brug for et fælles retvisende billede af, hvad det er i gang ude på skolerne. Det går ikke, at vi står og råber i hver sin lejr, for imens har skolen nogle kæmpe udfordringer, som ingen får taget hånd omkring", siger Anders Bondo Christensen, der i øvrigt er medunderskriver på en kronik i den nyeste udgave af KL's magasin Danske Kommuner skrevet sammen med Eik Møller, der er formand for Børne- og kulturchefforeningen og Skolelederforeningens formand Claus Hjortdal.

"Den kommende weekend deltager vi i De Radikales landsmøde med en stand. Og vi er parate til at samarbejde med alle partier, der ønsker dialog omkring folkeskolen", siger Anders Bondo Christensen.

Ledere, lærere og skolechefer i fælles kronik

Fokus på kerneydelsen

Venstre og DLF har især været optaget af at diskutere, hvordan skolens samlede budget bliver brugt bedst. Spørgsmålet bliver presserende ved en sammenligning med det finske skolesystem.

"I Finland bruger man angiveligt to tredjedel af, hvad man bruger på skolen i Danmark. Vi har en administrativt meget dyr skole i Danmark. Den finske skole bliver tit fremhævet som en skole, der skaber gode resultater, men i Finland underviser lærerne ikke mere end de danske lærere, og de har meget små skoler. Så alle de parametre vi plejer at sammenligne med viser, at der ikke er forskel", siger Anders Bondo Christensen.

"Derfor er det interessant at spørge, om det i virkeligheden er den dyre administration af den danske skole, der er en af forklaringerne på forskellen. Vi har administration på centralt niveau i regeringen, vi har administration ude i kommunerne og ude på de enkelte skoler. Det var en af grundene til, at vi på et tidspunkt rejste diskussionen om fordele og ulemper ved folkeskolen som selvejende institution", siger Anders Bondo Christensen og understreger, at der ikke er vedtaget nogen politik om den tankegang i Danmark Lærerforening.

Du kan læse mere om konferencen via linket til højre for artiklen.

Powered by Labrador CMS