Folkeskolens matematikrådgiver

Blog

Så er vi i gang…

1.august 2014 har længe været en yderst speciel dato for mange lærere, og nu er vi så i gang

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Mange nye begreber er nu blevet virkelighed i forhold til matematikundervisningen. Noget er nyt, andet er genbrug.

Forenklede fælles mål, målstyret undervisning, læringsmål og evaluering, faser, udfordringsopgaver, evalueringsopgaver, 6 kompetencer, tal og algebra, geometri og måling samt statistik og sandsynlighed, vidensportal, læringskonsulenter, læringsudbytte, varieret undervisning, alternative læringsmiljøer, it-baseret undervisning…

Folkeskolens matematikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Lis Zacho er Folkeskolens matematikrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning - lis.zacho@gmail.com

Mange nye udfordringer har set dagens lys. Eleverne har nu 5 matematiktimer om ugen.  Den ekstra enlige time er i mit skema for 7. klasse placeret i 5. time, der med reformen nu ligger inden frokost. På den ene side er det rigtig dejligt med en ekstra time, men på den anden side er eleverne sultne, trætte og vant til at arbejde i moduler. Godt med den ekstratime på skrivebordsplan, men udfordrende i virkeligheden.

Mange ting glæder jeg mig rigtig meget til. Jeg håber, at vi slipper af med alle de standardiserede test og at evaluering får en tydeligere position i hverdagen. Det bliver en god udfordring er at skulle nedbryde ministeriets mål og omsætte dem til mine egne mål for matematikundervisningen.

Det bliver fantastisk spændende at arbejde med implementeringen af reformen i vores egen skolevirkelighed, så jeg ser frem til mange gode timer med mit lokale fagteam. 

Og jeg har stadig ikke nået at lave min årsplan...