Sløjd- og håndarbejdslærere lægger forsigtigt op til samarbejde

Der er praktiske udfordringer nok: Skoler, hvor sløjd- og håndarbejdslokalet ligger på hver sin matrikel, og lokaler, hvor høvlebænke og symaskiner kun rækker til en halv klasse. Lærere fra begge fag var i går samlet til seminar om det nye fag håndværk og design.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Det er et paradigmeskift, at vi nu får et fag, der hedder 'håndværk og design'. Det betyder, at man aldrig kan vende tilbage til det, der var. Engang havde man i skolen noget, der hed 'taktsavning', hvor 40 elever stod ved høvlebænkene og savede i takt. Den undervisningsform ville man heller ikke drømme om at genindføre".

Ordene er læringskonsulent Uffe Bøgelund Bjerres. Han taler til en forsamling af sløjd- og håndarbejdslærere, der deltager i en workshop på Undervisningsministeriets seminar om det nye fag håndværk og design. "Det faglige samarbejde mellem håndarbejdslærer og sløjdlærer" lyder overskriften på eftermiddagens workshop.

En ældre lærer rækker hånden i vejret. Han bliver nødt til at korrigere læringskonsulentens bemærkning. "Det passer altså ikke, at de stod 40 på række. Dengang var der 30 i klasserne, og de 15 var piger, og de havde ikke sløjd", siger han. Forsamlingen griner.

I mindre grupper bliver de nu bedt om at diskutere, hvordan deres forskellige fagligheder kan bringes i spil i det nye fag. I hjørnegruppen, der tæller otte lærere fra fire forskellige skoler, har ingen endnu påbegyndt undervisningen i håndværk og design, der først bliver obligatorisk fra skoleåret 2016/17.

Håndværk og design skal bruge en mangfoldighed af materialer

Planer om pileflet og smykkeværksted

To kvindelige lærere fra Engholmskolen i Allerød har netop besluttet sig for at få etableret et fagudvalg, så snart de er tilbage fra seminaret.

"Vi har tænkt os at tage ejerskab, inden ledelsen kan komme med sine besparelser. Og i forhold til, at Lotte er sløjdlærer, og jeg er håndarbejdslærer, så har vi tænkt os at begynde med nogle emner, der ikke er vante for nogen af os, fx pileflet, smykkeværksted eller måske lamper", siger Jannie Lorentzen. På den måde er det produktet, der bliver bindeleddet i første omgang.

Jannie Lorentzen og kollegaen Lotte Koch-Larsen, der er sløjdlærer, frygter da heller ikke at blive ladt alene med en hel klasse, når to fag bliver til ét næste år. De regner med at kunne fortsætte med den samme struktur som i dag, hvor tre klasser er inddelt på fem hold i forbindelse med de praktisk-musiske fag.

Forfattere: Håndværk og design handler om at se muligheder 

Tag en snak og snit imens

Fra Uffe Bøgelund Bjerre lyder en opfordring til, at sløjd- og håndarbejdslærerne i den kommende tid får prioriteret at få talt sammen, så de samlet over for ledelsen kan argumentere for resurser til faget. Og et godt sted at snakke sammen er i faglokalerne.

"Lad være med at sætte jer i et hvilket som helst mødelokale, men gå fx ind i sløjdlokalet og snit i noget træ, mens I snakker. Så får man rigtig talt godt sammen", siger han, mens han imiterer at have et stykke træ og en snittekniv ved hånden.

En nyuddannet lærer fra Rødovre synes, at det er meget sjovt, men pointerer over for de andre i sin gruppe, at tiden til møder på den skole, hvor hun arbejder, i forvejen er fyldt op.

"Så jeg ville da elske at sidde og hygge-snitte nede i sløjd, men hvornår skal jeg nå det?", spørger hun retorisk.

Høringssvar: Håndværk og dseign skal huske fællesskabet

Undervisningsministeriets seminar om håndværk og design blev afholdt i Købehavn onsdag og afholdes i dag i Aarhus.