Ledelse er alt for vigtigt til at overlade til arbejdsgiverne, mener Anders Bondo, som i dag præsenterer DLF's syv bud på god skoleledelse

DLF klar med syv bud på god skoleledelse

”Lærerne vil have god skoleledelse. Vi ved, hvad god skoleledelse kan betyde, og hvad dårlig ledelse kan betyde”, siger DLF-formand Anders Bondo Christensen, som i dag præsenterer Danmarks Lærerforenings målsætninger for og bud på, hvad god skoleledelse er.

Publiceret

Fire målsætninger for godskoleledelse

Målet er elever, der hele tiden lærer

Når det gælder børns læring, er det vigtigste det, der foregår iundervisningssituationen. Det er her, produktionen af viden ogdannelse sker. Det er her, lærerne skaber nyttig værdi for Danmarkog hver enkelt elev.

Målet er lærere, der udvikles heletiden

Lærerne og Danmarks Lærerforening hylder god skoleledelse. Godledelse af folkeskolen anses for en af kerneforudsætningerne for,at lærerne udvikles, hvorved eleverne udvikler flere og bedrekompetencer til gavn for dem selv og Danmark.

Målet er en skole, der bygger  påtydelige og klare værdier

Værdibaseret ledelse er den eneste effektive ledelsesstrategi,når menneskelig motivation møder elevernes læringslyst ognysgerrighed.

Målet er en stærkere og stærkere folkeskole iDanmark

Lærerne og Danmarks Lærerforening vil støtte ledelsen i atudvikle folkeskolen, så enhver skole er på forkant med samfundetsudvikling og derved konstant forbedrer elevernes læring.

syv bud

DLF's bud på god skoleledelse er samlet under disse syvoverskrifter - læs mere på dlf.org/godskoleledelse (åbner senere idag, red.)

  1. Nærværende skoleledelse
  2. Værdibaseret skoleledelse
  3. Åbenhed i skoleledelse
  4. Teambaseret skoleledelse
  5. Skoleledelse og arbejdsglæde
  6. Resultatfokuseret skoleledelse
  7. Skoleledelse og det personlige lederskab

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Ledelse er alt for vigtigt til at overlade til arbejdsgiverne, har forskeren Dorthe Pedersen engang sagt, og det er jeg helt enig i.Ledelse betyder fantastisk meget for lærerne og for folkeskolen", siger Anders Bondo. Det er Danmarks Lærerforening, der præsenterer sit skoleudspil i dag, men foreningen har fået bistand af ledelseskonsulenten, den tidligere Irma-direktør Alfred Josefsen til at udarbejde budene, og formanden for Skolelederforeningen Claus Hjortdal har også været inde over projektet.

"Vi kunne ikke drømme om at komme med et ledelsesudspil, hvor så alle vores skoleledermedlemmer ville tænke, at nu havde vi da kuk i kysen", siger Claus Hjortdal.

Kæmpe forsøg skal vise, hvordan lærere bedst ledes 

Nærvær

Det allerførste punkt på DLF's syvpunktsliste om god skoleledelse er ønsket om en nærværende skoleledelse.

"Det allermest afgørende i fremtidens skoleledelse er, at skolelederne er i så tilstrækkelig nær og nærværende kontakt med lærerne i undervisningssituationen, at skolelederen reelt kan fungere som leder og sparringspartner", hedder det.

 

Tidligere Irma-direktør: Lederne skal ud af 'skoleskabet'

"Det er altafgørende, at der rundt om i kommunerne skabes nogle rammer om skoleledelsen, så de netop får mulighed for at komme ud i lærerne undervisning", siger Anders Bondo. Han håber, at DLF's udspil kan sprede sig som ringe i vandet via både Lærerforeningens kredse, skolelederne, skolebestyrelserne og skoleforvaltningerne, så der bliver en fælles forståelse for, at god skoleledelse er en forudsætning for arbejdsglæde, en forudsætning for engagement, for at lærerne og skolen udvikles - og at alt det kræver ordentlige rammer for skoleledelsen.

"Det offentlige kan i høj grad lære af det private arbejdsmarked på det her punkt, og er ingen tvivl om, at god skoleledelse hæver bundlinjen, og bundlinjen er levernes udbytte af undervisningen. Vi vil en skole, der løfter alle elever så meget som muligt og uddanner dem til samfundsborgere, der kan tage ansvar for deres eget liv og for at deltage i samfundet", understreger Anders Bondo.

 

Læs mere

dlf.org/godskoleledelse