Bachelorprojekt

iPad og sociale medier kan motivere til læsning

Alt for mange elever læser ikke i deres fritid, men de kan motiveres ved at bruge tablet og ved at lade dem kommunikere sammen om det læste på sociale medier, skriver Trine Sønderskov i sit bachelorprojekt.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Jeg synes rigtig godt om at læse for, hvis man kan slappe af med en bog, så er det lige som om, at man kommer over i en anden verden«, fortæller en elev i 4.klasse til Trine Sønderskov i hendes professionsbachelorprojekt fra Læreruddannelsen Aalborg ved UCN. »Jeg elevernes læselyst og læsefærdigheder er tæt forbundet med hinanden læser tit fordi jeg skal«, siger en anden. Dermed indfanger Trine Sønderskov udfordringerne: Elevers læselyst og læsefærdigheder er tæt forbundne, hver fjerde elev i 3.-6.klasse læser sjældent eller aldrig i deres fritid, og 15,2 procent af danske skolelever bliver ikke funktionelle læsere. Hendes problemformulering lyder derfor: »Hvorledes kan elevernes motivation for fiktionslæsning fremmes gennem forskellige medier og deres udtryksformer i danskundervisningen på mellemtrinnet?« Om et ene medie motiverer mere end et andet er meget individuelt, så når man vil fremme elevers læselyst, handler det kort sagt om at vække deres interesse, skriver Trine Søndergaard. »Man kan argumentere for, at det i dag ikke er så afgørende, hvordan en undervisning i fiktionslitteratur kan fremme elevens læselyst, men nærmere hvad der kan fremme den. Jeg må derfor have fokus på, at undervisningen i fiktionslitteratur stimulerer den moderne elevs læselyst gennem interesse, og her kan det være nødvendigt at tænke fremadrettet og innovativt, skriver hun. Som dansklærer må man imødekomme den stigende digitalisering med en undervisning, der både integrerer fagets litteratur og mediedimension, og iPad i danskundervisning giver nogle multimodale muligheder, der kan kvalificere og understøtte et litterært arbejde med fiktionstekster, hvor elevernes oplevelse, indlevelse og selvindsigt, argumenterer hun. »Herved vil eleverne, uden at miste litteraturen og litteraturlysten af syne, udvikle digitale kompetencer, mediekompetencer og æstetiske kompetencer, der forbereder dem til livet.« I det digitale vidensamfund er det centralt at kunne producere, forstå, fortolke og kommunikere med omverdenen, og arbejdet med iPad'en kan fremme elevers læselyst, hedder det i Trine Sønderskovs konklusion. Litteraturundervisning, hvor elevens æstetiske udtryk styrkes gennem kreativitet og udfoldelse i en skabende proces, kan danne baggrund for indsigt og nysgerrighed, som eleverne kan tage med i deres selvstændige læsning i fritiden, mener hun. »Jeg har fundet ud af, at påvirkning og vejledning fra andre kan virke fremmende for elevers læselyst, « derfor skal eleverne have mulighed for at kommunikere med hinanden på de sociale medier om det, der har læst. »Nogle elever bliver i høj grad motiveret, når deres arbejde bliver offentliggjort og værdsat i en større social sammenhæng, hvor det kan inspirere andre. På denne måde kan en inddragelse af sociale medier i litteraturundervisningen være med til at inspirere eleverne til at læse litteratur,« skriver hun. Men det er ikke nok. Læreren har også »særdeles stor betydning« for elevernes læselyst. »Det var i forløbet væsentligt at give eleverne et indblik i alt den litteratur, der er tilgængelig for dem, og gøre brug af mange forskellige tiltag, som kunne inspirere dem til at læse.« »Jeg har lært at læse godt kan være sjovt, fordi at jeg i starten hadet at læse, men nu er det okay at læse. Og jeg synes selv at jeg er blevet bedre til at læse «, skriver en af de elever, der før projektet erklærede sig som ikke-lystlæsere, i den afsluttende evaluering. Det er svært at sige, om det er skrevet for at glæde læreren, eller der rent faktisk er noget om det, siger Trine Sønderskov. »Men på baggrund af analysen og tendenser i undervisningen vil jeg vove den påstand, at størstedelen af eleverne på den ene eller den anden måde har været eller er blevet motiveret til at læse.« Se hele professionsbachelorprojekter til højre under EKSTRA: Læselyst på skoleskemaet i en digital hverdag

Gode projekter

Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.

Et projekt indstilles af eksaminator og censor. Se indstillingsskema og tidsfrist på sitet.

Uafhængige dommere - lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år tre projekter, der tildeles priser. Læs om formålet og se dommerkomiteerne på skærmen.

Lærerprofession.dk

Lærerprofession.dk drives i fællesskab af Danske Professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen/Folkeskolen.dk. Projektet støttes af LB Forsikring, Gyldendal Uddannelse, Akademisk Forlag, Hans Reitzels Forlag, Forlaget Klim, Jydsk Emblem Fabrik A/S og Sinatur Hotel & Konference.

Powered by Labrador CMS