Anmeldelse

På kant med Kierkegaard

Så eksistentielt, som tænkes kan

Han blev født for 200 år siden, vores største tænker, og japanerne er vilde med ham. Kierkegaard kan nu hentes hjem til analyse og fortolkning hos udskolingens diskussionslystne elever. Det er stort

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der må konkrete midler i brug, skal de unge forstå det mest abstrakte. Og hvilken anden anledning til tankens arbejde om tanken og for tanken er der om ikke 200-året for Danmarks største tænker, Søren Aabye Kierkegaard. Derfor er skabt et gigantisk undervisningsforløb dækkende den filosofiske metode, en introduktion til den kierkegaardske tænkning og den retning, Kierkegaard passende betegnes for fader for, eksistentialismen, og en anskueliggørelse af fem kunstværker af danske kunstnere, der alle i kunstværket har søgt at skildre et af fem centrale Kierkegaardbegreber, som er omdrejningspunkterne for den ganske komplekse indgang til det kierkegaardske, der som bekendt anses for at være en af denne verdens sværere lekturer.

Fakta:

Titel: På kant med Kierkegaard

Forlag: Landsnetværket af folkekirkelige skoletjenester

Undervisningsforløbet kræver ingen større indsigter i hverken Kierkegaards teologiske filosofi eller eksistentialismen anskuet mere bredt i tid og rum, selvom det naturligvis hjælper. Mange relevante oplysninger kan hentes på nettet på paakant.dk. Målet er at sætte tanken og ordet fri og i en på klassen dialektisk, ordrig proces at reflektere over livets grundlæggende tilværelsesspørgsmål i den kierkegaardske tænkning og danne en perspektivering ind i elevernes personlige liv. Ud fra eksistensbegreberne skyld, frihed, angst, tro og kærlighed skal eleverne sættes fri i et arbejde om den teologiske eksistentialisme, og undervejs er det tanken, at der skal ske en relativisering af de absolutte termer, sådan at eleverne kan trække det abstrakte materiale ind i deres egen hverdag, det levede liv som menneske og som del af en gruppe, underlagt en higende søgen i og med livet.

Tegner Niels Roland har med sin streg og vitterligt finurlige og simplistiske sprogbrug fået skabt en velfungerende pædagogisk platform, hvor mennesket Kierkegaard følges rundt i de københavnske gader bag voldene, og dette i en tid, hvor omgivelserne tilsyneladende levede en tand for spidsborgerligt eller æstetisk for den unge tænker. Tegneserien giver mening og er et plus.

Det er stor tænkning præsenteret stort – og man skal ville det. For den eksistensinteresserede lærer er dette et rent slaraffenland, og det er vejen at gå, hvis man ønsker at overbevise sine elever om, at et faktasvar ikke (altid) er vejen frem, men at ordene, den subjektive stillingtagen fra hin enkelte elev, i sig selv er et svar.

Powered by Labrador CMS