Anmeldelse

Hvad tænker du om frihed?

Den kritiske tanke i barnehøjde

Mangler du materiale til at filosofere med børn, kan du kigge nærmere på den franske serie "Tænk selv"s nyeste udvalg af bøger. Men det kræver meget af både lærer og elev.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Forfatteren har forsøgt at tage de meget store emner "frihed" og "skønhed og kunst" ned i barnehøjde, hvilket desværre kun delvist er lykkedes.

Fakta:

Titel: Hvad tænker du om skønhed og kunst?

Forfatter: Oscar Brenifier

Pris: 198

Sider: 96

Serie: Tænk selv

Forlag: Forlaget Mindspace

Titel: Hvad tænker du om frihed?

Forfatter: Oscar Brenifier

Pris: 198

Sider: 96

Serie: Tænk selv

Forlag: Forlaget Mindspace

Begge bøger er delt op i seks forskellige temaer, hvor billedsiden af bøgerne er mindst lige så vægtig som teksten. Med en sjov streg og konkrete illustrationer understøttes de mange tunge filosofiske spørgsmål. Det fungerer godt, at til tider alvorlige og abstrakte spørgsmål og emner gøres lettere med humoristiske og ikke mindst konkrete tegninger. Hvert afsnit afsluttes med en refleksionsside, hvor det er tilladt børnene både at skrive og tegne svar.

Den kritiske tanke er kendetegnet ved, at der ikke altid findes én given sandhed. Der vil ofte være flere svar. Hvert tema er opbygget af et overordnet spørgsmål og herefter forskellige udsagn inden for det tema, hvorefter der kommer et "ja, men …", og så fremføres der spørgsmål, som går imod udsagnet. Det kommer for eksempel til udtryk gennem det overordnede spørgsmål: ”Forhindrer andre dig i at være fri?” Herefter kommer udsagnet: ”Ja, for mine forældre bestemmer over mig og giver mig hele tiden ordrer”. Hertil kommer der så et "Ja, men" på banen med spørgsmål som: ”Begrænser de din frihed, hvis deres ordrer er retfærdige og nyttige?” og ”Ville du godt kunne styre dig selv?”

Den spørgende form, som bøgerne indeholder, fungerer på den ene side godt i forhold til formålet: ikke at tage alting for givet. På den anden side er netop spørgeformen en af bøgernes svagheder. De fleste spørgsmål er formuleret som ja/nej-spørgsmål, og mange af disse er så retoriske, at svaret på forhånd er givet, og tænk selv-konceptet ender med at blive næsten demagogisk. Dette stiller ekstra krav til læreren, der i høj grad må løsrive sig fra de stillede spørgsmål og snarere blot anvende bøgernes temaer.

Dette gør sig også gældende på grund af de mange ord, der i oversættelsen rammer noget ved siden af, hvad man kan forvente, at en syvårig vil forstå, for eksempel ord som "forurolige" eller "menneskerettigheder".

Jeg anbefaler bøgernes værdi som inspiration til samtaleemner, men forventer man en færdig skabelon til, at børnene frit kan reflektere over større emner, venter man sig nok en skuffelse.