Dagbog fra den første tid som lærer

Daniel er hele tiden naget af en 'indre' samvittighed, der plager ham med, om han som ny lærer kan formå at gøre 2.a til hensynsfulde indfølende mennesker. Det fortæller han om i sine dagbogsblade fra den første tid som lærer på folkeskolen.dk

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Min ydre 'faglige' lærer-samvittighed er den, som er synlig udadtil, og kan renses ved at jeg sikre - og dokumentere - at eleverne får skrevet, læst og regnet tilstrækkeligt. Derved kan jeg holde min ryg fri, og indfri de umiddelbare forventninger som omverden, og i en vis udstrækning jeg selv, har til hvad læreren gør. Men samtidig er der en indre samvittighed, som nages hver gang jeg oplever elever i konflikter, som de ikke kan håndtere fredeligt, eller elever, der opfører sig hensynsløst og uden tanke for andre end sig selv", skriver Daniel i den første serie dagbogsblade, som er offentliggjort i den forfatterkonkurrence, som litterær agent Nanna Sølvsteen har udskrevet i samarbejde med folkeskolen.dk og forlaget Forum. Frem til efterårsferien, hvor vinderen af en forlagskontrakt bliver fundet, vil folkeskolen.dk løbende offentliggøre glimt af bidragene og opfordre andre til at gå ind i en debat om, hvordan man som ny lærer bedst håndterer de mange og stærke kræfter, der trækker i én fra mange sider.

Læs mere