"Det er min klare forventning, at netværket virker alle steder til august", siger Jakob Harder, vicedirektør i Uni C og formand for den styregruppe under Undervisningsministeriet, der bestilte effektmålingen.

Rapport: Ingen gevinst af digitale læremidler, før teknikken er på plads

Digitale læremidler giver kun ekstra tid og læring, hvis skolens it-infrastruktur er i orden, viser den første store evaluering af effekten af it-satsningen på skolerne. På flertallet af skolerne har eleverne stadig ikke direkte adgang til udstyr, og godt halvdelen af lærerne oplever fortsat langsomt netværk og computere, der ikke virker.

Publiceret

Om undersøgelsen

Spørgeskemaundersøgelserne er foretaget blandt et repræsentativtudvalg af lærere (ca. 3.100) og skolelederne på de 477 skoler, somdisse lærere arbejder på. I alt har omkring 1.450 lærere og 400skoleledere besvaret spørgeskemaerne.

De kvalitative data består af 194 dybdegående og personligeinterview med lærere foretaget på 31 folkeskoler.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvilke faglige og pædagogiske effekter er der ved at bruge digitale læremidler i undervisningen og hvor meget tid kan digitale læremidler frigøre? Det er hovedspørgsmålene i en ny stor effektmåling foretaget af Rambøll og Boston Consulting Group for den fællesoffentlige styregruppe for it i folkeskolen under Undervisningsministeriet. 

Undersøgelsen, der kombinerer spørgeskema og interview med lærere og ledere på 477 skoler, konkluderer, at det overordnet er udstyr og infrastruktur, lærertype og undervisningsformer, der har statistisk signifikant betydning for såvel de pædagogiske som de tidsmæssige effekter.

Tid sparet med it betyder gammeldags undervisning

Men hvad angår udstyr og infrastruktur fremgår det af rapporten, at teknikken halter mange steder. På lidt over halvdelen af skolerne har eleverne primært adgang til digitale læremidler via klassesæt, der skal reserveres forud for undervisningen. Det mindsker muligheden for at inddrage it spontant i undervisningen og stjæler tid, fordi udstyret først skal gøres klar og eleverne skal logge på.

14 pct. af skolerne stiller it-udstyr i form af pc'er eller tablets til rådighed for alle elever. Men på 64 pct. af de involverede skoler har eleverne ikke direkte adgang til individuelt it-udstyr. Hertil kommer, at godt halvdelen af lærerne har haft it-tekniske problemer, når de har brugt digitale læremidler.

Analysen viser, at det særligt er et velfungerende netværk, der har betydning for de pædagogiske effekter, mens let adgang til velfungerende udstyr har betydning for de tidsmæssige effekter. Samlet set konkluderer undersøgelsen, at lærerne kan spare 6 procent af deres tid ved at inddrage it i undervisningen.

Device til alle har lange udsigter

Jakob Harder fra Undervisningsministeriet erformand for styregruppen for it i folkeskolen, som har bestilt effektmålingen. Han  orventer ikke, at netværksproblemer bliver en hindring for de digitale læremidlers gennemslagskraft i folkeskolen.      

"KL og regeringen har sat som mål, at der fra skolestart i år skal være velfungerende it-infrastruktur alle steder. Det er min klare forventning, at netværket virker alle steder til august og laver man en undersøgelse igen i starten af det nye skoleår, så forventer jeg, at den vil vise, at netværksproblemerne er få", siger han.

En velfungerende it-infrastruktur indbefatter imidlertid ikke kun en god internetforbindelse. I rapportens anbefalinger hedder det fx:

"It-infrastrukturen skal være i orden, og det gælder hardware såvel som netværk. Eksempelvis bør alle skoler have en 1:1-strategi, enten gennem 'bring your own device', gennem tablets/computere til alle børn eller gennem en kombination". Det også en del af aftalen mellem regeringen og KL, at skolerne kan leve op til den del, påpeger Jakob Harder: 

"Men selvom det ikke er nået endnu på alle skoler, er det ikke en hindring for at få udbytte af digitale læremidler. Indtil videre er anvendelsen af digitale læremidler jo ikke så altdominerende, at der behøver være en device til hver eneste elev. Men det er helt klart målet", siger Jakob Harder, der foruden styregruppeformand også er vicedirektør i Uni-C.

Rambølls undersøgelse viser, at digitale læremidler gennemsnitligt anvendes i cirka 40 pct. af alle undervisningsforløb i løbet af et skoleår.

Arbejdsgivere: It kan spare lærertimer

 

Læs mere

Læs rapporten her