Eva: Familiekurser i København virker

Alle barnets relationer skal involveres, når et barn, der mistrives, skal inkluderes, lyder konklusion en i en ny evaluering af Familiekurserne i Københavns Kommune fungerer godt. Her er forløbet for 33 elever evalueret, og der er ros til Familiekursernes lærere.

Publiceret

Familiekursus i København

Familiekurserne i København er en familieskole under Børne- ogUngdomsforvaltningen i Københavns Kommune. Kurserne er for børn ogunge mellem 6 og 15 år, som mistrives i folkeskolen. Kursernebestår af et opstartsforløb, selve kursusforløbet på 16 uger og etopfølgningsforløb over seks måneder. Eleven og familien/en forælderer på kursus 2-3 dage om ugen. De resterende dage er eleven i sinhjemklasse.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Jeg kan huske det første møde, vi var til, der gik vi hjem med hænderne over hovedet. Og det var lærerne, der gjorde et stort indtryk på os. De lyttede til os, de tog os alvorligt, man blev forstået på en eller anden måde. Vi følte, at det her var et sted, vi kunne bruge til noget. Vi følte, at vi kunne slappe af", er en forælder citeret for at sige i rapporten fra Danmarks Evalueringsinsitut (Eva).

Ud af de 33 elever, der var med i forløbet, er 30 i dag inkluderet i en almindelig skoleklasse. Men evalueringen viser også, at nogle af forældrene og hjemskolelærerne stadig er i tvivl om, hvorvidt almenmiljøet er det rette sted for barnet at være.

Den systemiske og anerkendende tilgang gennemsyrer lærernes arbejde på familiekurserne, forklarer projektleder på evalueringen Jonas Larsen-McAlpine i en pressemeddelelse.

"De arbejder meget professionelt og er skarpe til at se, hvad det er for et spil, der opstår omkring et barn. Hvad det er for historier, der bliver fortalt. De leder efter den positive sprække i den ofte negative fortælling om barnet og dets familie og bygger op herfra", siger han.

 

Svært samarbejde

Men evalueringen viser også, at den systemiske tilgang er skrøbelig, fordi den kræver høj grad af involvering fra alle parter, og hvis det ikke sker, kan familiekurserne ikke gøre den forskel, der ellers ville være mulig. Al samarbejde er svært.

"Jeg har brugt et par måneder på at indse, at det var mig, der var problemet. Jeg synes, at han (barnet) havde et problem med, at han skulle forhandle om alting, men jeg lod ham jo forhandle om alting. Så for at få øjnene op for, at man selv er med til at få ham til at forhandle, det krævede blod, sved og tårer", siger en forælder i evalueringen.

Lærerne bruger et målskema for at følge barnets udvikling, og det er vigtigt, at dette målskema bruges kontinuerligt og som grundlag for dialog. Alle involverede skal kunne se vigtigheden af dette for at det fungerer. En anden svaghed er det afsluttende opfølgningsforløb. Blandt hjemskolelærere og forældre er der en vis uklarhed om nødvendigheden af opfølgningen og varigheden af den, og det kan give problemer.

Familiekursernes lærere har taget evalueringen til sig og har på en workshop hos Eva diskuteret, hvordan man kan ændre brugen af målskemaet og gøre opfølgningen mere fleksibel.

Læs Eva-rapport via link til højre for artiklen.

 

Læs mere

Eva-rapport om Familiekurserne i København