Lærere stejler over fagsynet i de nye Fælles mål

De nye kompetencemål er for styrende, mener flere lærere, der har deltaget i en kort afprøvning af de nye Fælles mål i dansk. De er kritiske over for fagsynet i de nye mål, mens tilfredsheden har været større blandt matematiklærerne.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Nye danskmål er brudt op i temaer og faser 

Undervisningsministeriet har afprøvet de nye Fælles mål i dansk på syv udvalgte skoler i Roskilde og Storkøbenhavn, og dansklærerne råber ikke højt hurra.

Tværtimod er flere af dem kritiske over for fagsynet i de nye mål. De synes, at de nye kompetencemål er for styrende.

"Nogle informanter udtrykker bekymring om fagets nye ramme, hvor kompetencemålene bliver styrende for faget. Flere informanter problematiserer herunder fagsynet i de nye Fælles Mål for dansk", står der således i rapporten, som professionshøjskolen UCC har udarbejdet for ministeriet (se link til højre).

Blog: Fælles i ental

Lærerne bliver låst fast

"Nogle informanter fremhæver, at læreprocestænkningen i målene er for styrende i forhold til planlægningen. De frygter, at processerne bliver fastlåste for lærerne", står der videre i rapporten.

Flere af lærerne er dog tilfredse med, at de nye Fælles mål angiver en tydeligere faglig progression. Men ikke alle:

"Flere informanter udtrykker tilfredshed med, at der er kommet en tydeligere progression i forhold til, hvad man skal kunne på de forskellige klassetrin. Andre informanter tilkendegiver derimod, at elever i praksis ikke lærer ud fra den lineære progressionstanke, som målene bygger på".

Nogle dansklærere: Dårligt planlægningsredskab

Som planlægningsredskab er de nye mål ikke meget bevendt, mener lærerne:

"Flere informanter fremhæver, at målene kan bruges i arbejdet med årsplanlægning, men at de ikke er en hjælp i arbejdet med at planlægge de konkrete undervisningsforløb. Nogle informanter mener dog, at målene kun kan bruges som en 'huskeliste', der kan rette opmærksomheden på aspekter, som lærerne ikke havde tænkt som en del af deres undervisning".

Tilføjet 13/5 kl. 13.17: Ifølge rapporten er der også en del af dansklærerne, der fremhæver, at målene på grund af opdelingen i videns- og færdighedsmål er mere brugbare i planlægning af undervisning end de gamle Fælles Mål. De fleste kan følge den nye logik mellem kompetence, færdighed og viden.  

Blog: Er de ny Fælles Mål i dansk umulige?

Tilfredse matematiklærere

Matematiklærere på de syv skoler har ligeledes testet de nye Fælles Mål i matematik, og de er anderledes tilfredse end dansklærerne, viser rapporten:

"Generelt giver informanterne udtryk for, at indholdet, progressionen og konkretiseringsniveauet er passende og hensigtsmæssigt. De omtaler målene som mere konkrete end de tidligere Fælles Mål, og denne konkretisering betragter de især som en fordel i arbejdet med at formulere synlige læringsmål."

Matematikmål bygger videre på kompetencetænkning

 Høring i maj

Fælles mål-arbejdsgrupperne for dansk og matematik studerer i øjeblikket rapporten med henblik på eventuelle justeringer af målene. De nye Fælles Mål skal ligge klar 1. august, og udkastene til mål for de øvrige fag bliver offentliggjort og sendt i offentlig høring på torsdag den 15. maj.

Læs mere

Sammenfatning af erfaringer med forenklede FællesMål i dansk og matematik

Powered by Labrador CMS