"Ved at inddrage foreninger, uddannelsesinstitutioner og erhvervsliv i skoleledelsen får vi mulighed for en mere direkte udveksling af idéer og erfaringer mellem de forskellige aktører”, siger Signe Knappe .

Haderslev inviterer lokalsamfundet i skolebestyrelsen

Med folkeskolereformen bliver der åbnet inddragelse af lokalsamfundet i skolebestyrelserne. Haderslev Kommune har besluttet at lade det være op til den enkelte skole at udpege eksterne medlemmer til bestyrelsen.

Publiceret

Fra skolereformens aftaletekst: Skolebestyrelser - mere fleksible regler

"Kommunalbestyrelsen får kompetence til at fastsætte regler forvalg af skolebestyrelser.

Kommunalbestyrelsen får endvidere mere frihed til at fastlæggeskolebestyrelsernes sammensætning. Det betyder, at der eksempelviskan tilbydes to pladser i skolebestyrelsen til repræsentanter fradet lokale erhvervs- eller foreningsliv eller fra de lokale ungdomsuddannelser. Herved kan yderligere lokal forankring affolkeskolen og samarbejdet om elevernes overgang tilungdomsuddannelse styrkes.

Derudover gives der mulighed, at skolefritidsordningens lederkan deltage i skolebestyrelsens møder uden stemmeret. Forslagetændrer ikke på, at forældrene fortsat skal have flertal ogformandskab i skolebestyrelsen, og at både elever og medarbejdereskal være repræsenteret som i dag. Endelig giveskommunalbestyrelsen mulighed for at træffe beslutning om, atfunktionsperioden for forældrevalgte bestyrelsesmedlemmer påoverbygningsskoler med mindre end fire klassetrin skal være to år istedet for fire."

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Helt i tråd med folkeskolereformens intentioner har udvalget for Børn og Familie i Haderslev Kommune besluttet, at hver skolebestyrelse skal udpege et til to medlemmer, der skal repræsentere lokale foreninger, uddannelsesinstitutioner eller erhvervsliv. Derudover bliver der nu også gjort plads til lederen zaf skolens sfo i skolebestyrelsen.

"De vil blive udpeget af skolebestyrelsen for et år af gangen - så det bliver en overskuelig opgave", siger udvalgsformand Signe Knappe til folkeskolen.dk.

 

Kan bruges i udvikling

Hun fortæller, at en skole for eksempel kan tænke de eksterne skolebestyrelsesmedlemmer ind i forhold til udviklingsprojekter. Når der fremover skal tænkes 45 minutters bevægelse ind skoledagen, kan skolerne for eksempel udpege folk fra foreningslivet, der kan hjælpe med at opnå den målsætning.

Skolerne må selv afgøre, om de vil udpeges én eller to repræsentanter eksterne repræsentanter til skolebestyrelsen. Det bliver op til de nyvalgte skolebestyrelser at udpege repræsentanterne efter skolebestyrelsesvalget til maj.

"Vi er spændte på at se, hvad der kommer ud af det - om de vælger én eller to repræsentanter, og hvem der bliver udvalgt - det er noget vi vil følge op på", siger Signe Knappe, der understreger, at det er et enigt udvalg, der står bag beslutningen.

Sfo-lederne får plads, som en understregning af, at pædagogernes faglighed skal spille en større rolle på skolerne.

"Det er en måde at få pædagogernes øjne repræsenteret i skolebestyrelsen, på en anden måde endt de har været indtil nu", siger Signe Knappe.

Det bliver også skolerne selv, som skal styre klassefordelingen af børnehaveklasserne samt optagelse af børnehaveklasseelever fra andre skoledistrikter, oplyser kommunen.

Powered by Labrador CMS