BLOG

Empty article - Subtitle

Sciencecamp

6. kl. på sciencecamp.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I forbindelse med Faaborg Midtfyns Kommunes satsning på naturfag fik 6. klasserne i kommunen mulighed for at deltage i en sciencecamp over 3 dage på Ryslinge efterskole. I uge 14 var det så blevet vores tur til at tage af sted, så tirsdag morgen kørte 3 søde forældre os af sted til Ryslinge efterskole. Det var nogle spændte unge mennesker, der blev mødt af Stine med hvid kittel. Hun var ansvarlig for en del af undervisningen og selve opholdet. Dels var det spændende, at skulle indkvarteres på en efterskole, men ud over det var der også 6. klasser fra 2 andre skoler, så i alt var der 43 elever, der skulle være sammen om både undervisning og fritid i 3 dage.

Efter at vi var blevet fordelt på værelserne, mødtes vi i et flot og indbydende undervisningslokale, hvor alle eleverne skulle starte med at udfylde et spørgeskema om forskellige områder indenfor naturfag. Det skulle de i forbindelse med en undersøgelse, som blev foretaget af en PhD- studerende fra SDU. Hun forskede i, om bl.a. sådanne camps kunne forbedre unge menneskers syn på og indlæringen af naturfag. Når de tre dage var gået skulle eleverne udfylde det samme skema igen. Efterfølgende skulle der lige en "icabreaker" til, så de unge mennesker blev blandet og fik mødt hinanden på kryds og tværs af klasserne. Pludselig så jeg nogle af eleverne stå og skamrose nogen, de aldrig havde se før med lettere røde kinder og ører. Det var grænseoverskridende, men de gjorde det uden brok og fik masser af ros af underviserne.

Efterfølgende skulle eleverne så inddeles på 2 værksteder, hvor de skulle tilbringe en del timer i 2 dage med at arbejde med naturfag og ikke mindst lære at formidle naturfag. Det hele skulle nemlig ende ud i det, som blev kaldt en Scienceslam, hvor eleverne skulle fremlægge hvad de havde lært.

De to værksteder de kunne vælge imellem var et teknologiværksted, hvor de skulle arbejde med Lego Mindstorm eller et fysik/biologi værksted, hvor de skulle arbejde med lys og øjet. Det faldt så heldigt ud at alle fik deres 1. ønske opfyldt.

I teknologiværkstedet handlede det om at programmere legorobotterne til at løse nogle forskellige opgaver. Efter en meget kort introduktion gik drengene i gang  ( der var kun drenge på holdet ), og det viste sig, at de havde vældig meget styr på de robotter. Jeg som lærer var også blevet sat i gang med min egen robot, men måtte meget hurtigt se mig overhalet at mine 6. klasses drenge, som heldigvis var så søde at hjælpe mig :-)

Jeg var spændt på at se, om de kunne blive ved med at holde gejsten i 2 dage udelukkende med Lego Mindstorm, men den skepsis kunne jeg godt lægge på hylden. Hver gang de blev sat på en ny opgave, gik de i gang med sammen iver og interesse, som første gang de blev præsenteret for robotten. Jeg kan kun ærgre mig over, at vi ikke har råd til at købe det udstyr på vores lille folkeskole, for det kunne også være spændende at se, om det også kunne fange vores pigers interesse at programmere.

På det andet værksted handlede det først om lys. Det var til en start lidt svær teori om lys og synet, derefter skulle de i gang med forsøg. Eleverne skulle finde på deres egne hypoteser og tænke i værdier og variabler, hvilket var en hel ny måde for dem at tænke naturfag på. De skulle selv finde på forsøg, så de kunne afprøve deres hypoteser. Ikke noget med en færdigskrevet forsøgsvejledning man følger punkt for punkt som en opskrift. De blev guidet og vejledt af en super arrangeret underviser, og når teori og forsøg var på plads handlede det om formidling. De øvede sig i at fremlægge foran alle de andre grupper, og efter hver fremlæggelse blev der delt  farvede post it rundt, hvor hver enkelt skulle skrive noget positiv om fremlæggelsen og et godt råd. Grupperne fik efter fremlæggelserne sedlerne at kigge på, så de bl.a. kunne se hvad tilhørerne havde af gode råd. En måde jeg som underviser vil til at bruge, når der fremover skal fremlægges i mine fag. På den måde bliver alle "tvunget" til at kommentere på det de har set, og dem der skal fremlægge gør sig ekstra umage.

For at lære at komme ud over "scenekanten" når man skal formidle noget, var der en skuespiller som underviste de unge mennesker i bl.a. scienceteater. Det gik i korte træk ud på at naturvidenskab også kan formidles som skuespil. Eleverne blev blandet på kryds og tværs og lavede mange forskellige øvelser, hvor det ikke kun handlede om ord, men også om at bruge kroppen.

Da vi nærmere os afslutningen på sciencecampen, skulle det hele afsluttes med, at alle skulle fremlægge hvad de havde arbejdet med på de 2 værksteder, hjulpet af de tips og tricks der var blevet undervist i indenfor formidling. Det var nogle flotte og seriøse fremlæggelser der blev givet på et, for en 6. klasse, højt niveau.

Det var nogle trætte med glade unger der kørte hjem med en stor oplevelse rigere både fagligt og socialt. Jeg som lærer i folkeskolen havde fået nogle gode og brugbare ideer med tilbage til min egen undervisning. Jeg siger ja tak til næste år, hvis det er et tilbud vi får igen.