Værktøj til vurdering af digitale læremidler får nye funktioner

Hvad gør et digitalt læremiddel godt, og hvad gør et andet ubrugeligt? Det har lærerne kunnet diskutere på det forskningsbaserede site Vurdigi.dk siden efteråret. Nu er version 2 lanceret med muligheden for, at lærerne kan interagere mere og give deres konkrete vurderinger til kende over for hinanden på siden.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vurdigi.dk var i sin første version et sted, hvor lærerne på baggrund af en række kvalificerede spørgsmål kunne diskutere, hvad der var godt og skidt ved diverse apps, portaler og digitale læringsforløb.   

"Men første version var i anførselstegn bare et refleksionsværktøj uden den store interaktionsmulighed for lærerne. 1'eren forudsatte, at man fysisk satte sig ned sammen på skolen og begyndte at diskutere kvaliteten af et givent læremiddel", fortæller it-didaktisk konsulent Kasper Koed fra Center for Undervisningsmidler, der sammen med kollega Andreas Binggeli og Janus Askø Madsen står bag Vurdigi.dk, der nu er blevet et landsdækkende CFU-projekt. 

Da sitet blev lanceret i efteråret, var det således allerede en del af planen, at Vurdigi 2.0. skulle lanceres i halen af en række brugertests af den første udgave, fortæller han videre. Om udviklingen fra version 1 til 2, siger Kasper Koed:

"Det dramatisk forskellige er, at man nu kan logge ind med sit Uni-login og på den måde personificere sin vurdering. Desuden er hele sitet ændret, sådan at spørgsmålene i version 2 ikke kun lægger op til diskussion. Læreren skal ind at tage stilling til hvert enkelt spørgsmål - for eksempel i hvor høj grad, man mener, at læremidlet lever op til fagets gældende mål."

Nyt værktøj til vurdering af digitale læremidler

Indkøb bliver igen skolernes 

Den grundlæggende idé med Vurdigi er at give skoler og lærere en stærkere beslutningskompetence i forhold til de digitale læremidler, der skal købes ind, understreger Kasper Koed.

"Det er pt. i alt for overvejende grad en forvaltningsbeslutning, økonomi og nogle tvivlsomme kriterier, der styrer indkøbene og tilskudsrunderne", siger han. Men om ganske kort tid vil det ikke længere give mening, at man køber læremidler ind på forvaltningsniveau, mener Kasper Koed.  

"Selv forvaltningen vil kunne se, at det ikke holder, at abonnementer, der koster 16 eller 50 kroner, skal op forbi dem hver gang. Beslutningen kommer til at ligge ude på skolerne igen, når digitale læremidler bliver mikro-distribuerede på sigt. Og så bliver man nødt til at have nogle fagkompetente resursenetværk derude, der kan validere og anbefale læremidler til indkøb", siger han.  

Fagportaler - klassens nye taskebog?

 Ingen hjerter eller stjerner

Kasper Koed argumenterer for vigtigheden af, at man ude på skolerne oparbejder et fælles sprog, når det kommer til vurdering af apps, portaler og andre digitale læringsresurser.

"Det er helt afgørende for at kunne fastholde sine vurderinger og dele dem med andre", siger han. Ifølge Kasper Koed har lærerne alt for ofte beroet en bedømmelsen af et digtalt læremiddel på 'min erfaring', 'min faglige integritet' og 'mine børn'.

"De har ikke ophøjet vurderingen til en eller anden form for fælles læringssprog. Og det er rigtig vigtigt at få diskuteret sig frem til. Det er ikke en hurtig diskussion, for det tager lang tid at etablere en sådan kultur. Men et eller andet sted skal man jo starte", siger Kasper Koed.

Kriterier og spørgsmål i Vurdigis version 2 bygger fortsat på eksperterne Thomas Illum Hansen og Jeppe Bundsgaards forskningskategorier. Dog er teorien beskåret og praksisfortolket en del.

"Vi har barberet meget væk for at komme ind til kernen af, hvad det er, lærerne bør kigge på, når de ser et læremiddel første gang og ikke har fjorten dage til en læremiddelanalyse", forklarer Kasper Koed. Lærerne bliver imidlertid ikke bedt om at give læremidlet hjerter eller stjerner, da det er Vurdigis ambition at være 'trinløs.'   

"Det vil sige, at lærerne bliver nødt til at tage stilling til, i hvor høj eller ringe grad læremidlet lever op til hvert spørgsmål, der bliver stillet. Det bliver ikke en enhedsvurdering. Det har været vigtigt, at for eksempel en læringsportal også bliver bedømt på omfanget af materiale foruden brugervenligheden og indholdskvaliteten", siger han.

Resultatet af lærernes bedømmelse bliver vist grafisk, så styrkesider og udfordringer træder visuelt frem i et cirkeldiagram.

Vurdigi i tal

Vurdigis version 2 blev lanceret på Danmarks Læringsfestival i Bella Centret d. 25.-26.marts. Kasper Koed fortæller, hvordan den opdaterede version var massivt efterspurgt ude i kommunerne, på læringscentrene, blandt bibliotekarer, it-vejledere og lærerne.

Siden efteråret 2013, hvor Vurdigi 1 blev lanceret har der været 5.900 unikke besøgende, det vil sige nye folk, som klikker ind på siden for første gang. Sitet har sammenlagt haft 38.000 sidehenvisninger, hvilket fortæller Kasper Koed, at folk vender tilbage.  

"Og på bare en uge efter Læringsfestivalen har 120 brugere oprettet og færdiggjort en vurdering, mens endnu flere er undervejs med deres vurderinger", fortæller Kaper Koed, der er godt tilfreds. Herfra går arbejdet videre med udvidelsen af delingsfællesskabet.

"Lige nu kan du oprette dig, lave dine vurderinger, gemme dem og justere i dem, men inden for kort tid vil du kunne dele dem målrettet med andre skoler i kommunen og senere også nationalt", slutter han.