Sverige: Tosproget undervisning til tosprogede elever

En skole i Malmø har haft så stor succes med undervisning i skolefagene på de tosprogede elevers modersmål, at den svenske regering har besluttet at gennemføre forsøg med tosproget undervisning på 7.-9. klassetrin i hele landet.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I et debatindlæg på Dagens Nyheters websted offentliggør uddannelsesminister Thomas Östros og førskole- og ungdomsminister Lena Hallengren den første og vigtigste opgave for den nyetablerede svenske skoleudviklingsmyndighed: at forbedre uddannelsesvilkårene i de boligområder, der ikke er integrerede.

"Hvis Sverige skal være en ledende kundskabsnation, hvor alle får lige chance for at virkeliggøre sine livsdrømme, må alle børns muligheder varetages. I dag har vi forskelle på skoleresultater, som kan henføres til social og etnisk segregration (adskillelse, modsat integration, red.)", skriver de to ministre.

Regeringen har besluttet et fire-årigt forsøgsarbejde med tosproget undervisning i fra 7. til 9. skoleår. På Kroksbäcksskolan i Malmøs arabisk-dominerede kvarter har 200 elever fået undervisning i et studieværksted, hvor modersmålslærere underviste i de almindelige skolefag. 68 procent fik forbedret deres faglige resultater.

"Det er vigtigt at pointere, at formålet med forsøgsarbejdet ikke, at indvandrereleverne forudsætninger for at tage en uddannelse på svensk styrkes. Det handler ikke om at prioritere modersmålet frem for svensk", skriver ministrene.

Som tidligere omtalt i Folkeskolen viser amerikansk forskning, at undervisning fagene på modersmålet sideløbende med en glidende overgang til undervisning på det nye sprog, er den mest effektive form for tosprogsundervisning.