Debat

Til grin

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vi har lige haft fagfordeling på skolen.

Næste skoleår får jeg stort set de samme arbejdsopgaver, som jeg har haft dette skoleår: Klasselærer, kursus, forældresamarbejde, årsfest med mere. Jeg er forpligtet til at forberede en del af undervisningen sammen med mine kolleger - ligesom vi har gjort i vores team dette skoleår.

Men der bliver alligevel lige en ændring i mine arbejdsopgaver næste år.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Jeg skal undervise flere lektioner, end jeg gør dette skoleår. Hvor meget det bliver afhænger af, hvor mange af os lærere der skal have del i skolens ekstra individuelle tid. Det er endnu ikke regnet ud. Men jeg skal undervise et sted mellem 25 og 27 lektioner i stedet for nu 23.

Jeg føler mig til grin og synes samtidig, det er svært at overskue, hvordan jeg og mine kolleger skal få det hele til at hænge sammen næste skoleår, så . . .

Kære formand

Troede du virkelig på, at vi, der bruger vores arbejdstid på at undervise i folkeskolen, ikke ville få dårligere arbejdsforhold med den nye overenskomst?

Hvad vil du/I gøre nu for at støtte os, der er dybt frustrerede over at skulle få en undervisning til at hænge sammen med de forringede forhold?

Hvad vil du/I gøre nu for at fortælle forældrene og kommunerne, at mere undervisning også betyder dårligere undervisning?

Anna Bondo Nielsen

Roskilde

Svar

Selvfølgelig anbefaler jeg ikke en aftale, som jeg tror vil give dårligere vilkår for de, der underviser.

De foreløbige meldinger, jeg har fået vedrørende den ny aftale, er meget forskellige. I efteråret er der planlagt en landsdækkende evaluering af, hvordan det er gået med implementeringen af arbejdstidsaftalen - den vil forhåbentlig også afdække, om der er generelle problemer, der skal arbejdes med både centralt og lokalt.

Jeg har gentagne gange fortalt arbejdsgiverne, at de må påtage sig deres del af ansvaret for folkeskolen, og at kvaliteten i undervisningen i høj grad hænger sammen med de ressourcer, der stilles til rådighed.

Anni Herfort Andersen

formand for DLF