"Dette materiale er utraditionelt i den forstand, at det skaber brobygning mellem forskellige uddannelser, og der bliver lagt op til en undervisning, hvor alle elever kan være med uanset forudsætninger", sagde Christine Antorini om dagens vinderprojekt.

Brobygningsprojekt til tyskundervisning vinder stor pris

To tysklærere fik i dag af undervisningsminister Christine Antorini overrakt prisen for bedste nye undervisningsmiddel. Det flermedielle projekt ”Ein neuer Anfang” skal bygge bro mellem tysk i grundskolen og på ungdomsuddannelserne.

Publiceret

UNDERVISNINGSMIDDELPRISEN

Undervisningsmiddelprisen er på105.000 kr. fordelt på en prisvinder og to andenpladser. Priserneer sponsoreret af Undervisningsministeriet, Center forUndervisningsmidler og fagbladene folkeskolen, Gymnasieskolen,Uddannelsesbladet og medlemsmagasinet Frie skoler.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Der er en rigdom både genremæssigt, mediemæssigt og indholdsmæssigt i den danske undervisningsverden", sagde formanden for prisudvalget, professor Christian Koch, i dag i Bella Centret, da Mathilde Nygaard Beck og Christina Hove modtog Undervisningsmiddelprisen 2014 for at have udviklet årets bedste nye læremiddel.

Anmeldelse: Einfach Spitzenklasse!

Undervisningsministeren var til stede for at overrække prisen på 45.000 kroner videre, og hun gav vinderne denne begrundelse med på vejen:

"Dette materiale er utraditionelt i den forstand, at det skaber brobygning mellem forskellige uddannelser, og der bliver lagt op til en undervisning, hvor alle elever kan være med uanset forudsætninger".

Det var et par glade og tilfredse vindere, der solede sig i blitzlyset, mens de blev hyldet fra omkringstående.

"Vi er rigtig lykkelige over at vinde den her pris i sådan et stærkt felt", sagde de bagefter til folkeskolen.dk. Fagbladet Folkeskolen står sammen med flere andre fagblade, Undervisningsministeriet og de danske Centre for Undervisningsmidler bag Undervisningsmiddelprisen.

Historie og musik deler andenplads

Dagens finalefelt bestod af to andre undervisningsmidler, hvis udviklere begge fik andenpladsen. Det ene var Susanne Paulsen og Jens Aage Poulsens historiemateriale, "Historie 4" til 4. klasse, der med Christine Antorinis ord "tager eleverne med på en historisk læringsrejse".

Anmeldelse: Tænk historie, skab historie

Det andet var Else Marie Okkels "I danske komponisters værksted 1", der er materiale til musikundervisning på 3-6. klassetrin, hvor eleverne blandt andet kan uploade opgaveløsninger til en database for danske komponister og få feedback fra en professionel.   

 

 

 

 

Powered by Labrador CMS