Min henvendelse skal forstås som en opfordring til samarbejde fra Danmarks Lærerforening, siger Anders Bondo Christensen

DLF: fem forslag til bedre inklusion

Lærerformand Anders Bondo Christensen har henvendt sig til undervisningsministeren og KL’s formand med fem forslag, der skal sikre bedre inklusion. Forslagene handler om aftalt strategi for resurser, konkrete handleplaner og inklusionsvejledere.

Publiceret

De fem forslag

1)      Kommunerne skal i samarbejdemed ledere og lærere aftale en strategi for inklusionen og en planfor, hvordan de resurser, som er sparet i specialundervisningenanvendes i normalundervisningen til bedre inklusion.

2)      Der aftales en national planfor efteruddannelse af lærerne, så de er rustet til at inkludereelever med særlige behov i den daglige undervisning.

3)      De enkelte kommuner sikrer, atder er fagligt kvalificeret personale på alle skoler i form af foreksempel "inklusionsvejledere", som kan understøtte lærernesundervisning af inkluderede elever, og brugen af to-lærer-ordningerøges markant.

4)      Sammenkædning af klassekvotientog inklusion, så klasser, der rummer elever med særlige behov, fårlavere klassekvotient.

5)      Der skal udarbejdes en konkrethandleplan, når eleverne inkluderes. En plan som også harforældrenes opbakning.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

 

 

"Min henvendelse til ministeren og til KL skal forstås som en opfordring til samarbejde fra Danmarks Lærerforening. Tanken om en rummelig folkeskole, der inkluderer flere, er grundlæggende rigtig. Men det skal være til gavn for eleverne. Derfor skal vi nu i fællesskab tage fat på de konkrete problemer, skolerne slås med til daglig i forbindelse med inklusionen", siger Anders Bondo Christensen i en pressemeddelelse.

Antorini: Vi evaluerer omfanget af inklusionsproblemer til juni

Store inklusionsudfordringer

"Regeringen og KL har en målsætning om, at 96 procent af alle elever skal rummes i den almindelige undervisning. Det mål er næsten opfyldt, idet folkeskolen i dag rummer 95,6 procent af eleverne. Men hvad der kan se ud som en succes set med snævre økonomiske briller, kan meget vel opleves som en fiasko af elever, lærere og forældre, der står med problemerne i hverdagen", siger han.

Vordingborg: lærere kæmper for at bevare kontrollen

Lærerformanden understreger, at formålet med at inkludere flere elever, som tidligere modtog specialundervisning, skal være at det gavner elevernes udbytte af undervisningen.

"Men meldinger fra store dele af landet giver lige nu det modsatte billede. Der er store udfordringer ikke bare for de elever, som før modtog specialundervisning, men også for resten af eleverne. Det er nødvendigt, at de rigide økonomiske målsætninger erstattes af klare politiske målsætninger for elevernes udbytte af undervisningen. Ellers er der risiko for, at man på længere sigt underminerer forældrenes opbakning til folkeskolen", siger Anders Bondo Christensen.

Inklusion kræver opkvalificerede lærere