Anmeldelse

Projektarbejdets kompleksitet

Problemorienteret projektarbejde

God vejledningsbog til mellemlange videregående uddannelser.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Bogen er skrevet af forskere, undervisere og studerende fra Roskilde Universitet (RUC). Den handler om projektarbejde forstået som problemorienteret og projektorganiseret arbejde i studiegrupper. Indledningsvist skriver forfatterne om bogen: ”Bogen handler ikke om projektets faglige, indholdsmæssige stof. Vi beskæftiger os for eksempel ikke med, hvordan man skriver en problemformulering, gennemfører et interview eller laver en god analyse, men med hvordan man kan få ideer til og samarbejde om sådanne faglige aktiviteter ... Som deltager i et studieprojekt opnår man en hel del andet og mere end fagspecifik viden”.

Fakta:

Titel: Projektarbejdets kompleksitet

Forfatter: Anita Mac, Peter Hagedorn Rasmussen

ISBN: 978-87-593-1645-0

Pris: 299

Sider: 268

Forlag: Samfundslitteratur

Dette ”andet og mere” er i kort form: Karakteristik af en projektgruppe, roller i gruppen, dannelse af grupper mellem faglige hensyn og sociale processer, blandt andet med tips og tricks til det praktiske arbejde. Kriser, der kan være frugtbare, og konflikter, som kan give anledning til læring. Feedback som nødvendigt udtryk for anerkendelse. Dårlige og gode møder. Kreativitet og metoder til rationel styring af projekter. De sidste kapitler handler om læsning, skrivning og kritisk skrivning i forbindelse med projektstudierne og en redegørelse for brug af læringsportfolio i akademisk sammenhæng.

De mange kapitler er velskrevne med redegørelse for både substans, perspektiv, større sammenhænge og en praktisk orientering, der bærer præg af forfatternes egne praktiske erfaringer. Bogens kapitel to er skrevet af en tidligere RUC-studerende og hedder med et lån fra Kierkegaard ”Projektarbejdet forstås baglæns, men må leves forlæns”. Dette kapitel kan give studerende, der ikke tidligere har prøvet projektarbejde, en god og levende introduktion til projektarbejdet som et sammenhængende forløb udi det ukendte.

Bogens primære målgruppe er nuværende og kommende studerende på RUC. Til dem er den skræddersyet. Bogen kan også tjene som grund- og vejledningsbog til studerende og lærere ved mellemlange og lange videregående uddannelser, når man i studieordningerne har krav om/plads til større projektarbejder. Bogen kan endvidere bruges til metodiske og videnskabsteoretiske elementer i mange diplomuddannelser, ligesom store dele af den kan være nyttige i arbejdet med bachelorstudierne. Mange kapitler kan - løsrevet fra projektarbejdssammenhængen - give en god belysning af flere af de delemner, som bogen behandler, for eksempel gruppedannelse, anerkendelse og læsning, skrivning og kritisk skrivning.