Debat

Vi har noget nyt til folkeskolen

Indlæg af Jeppe Oberlin omkring vidensdeling i folkeskolen - vi taler meget om vidensdeling i folkeskolen, men hvilke vilkår er der reelt for at den kan finde sted?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vi blev overraskede, da vi for over et år siden begyndte at kigge målrettet på videndeling i den danske folkeskole. Overraskelsen bestod både i de danske læreres store lyst til at dele viden med hinanden, men desværre samtidig også i de begrænsede muligheder, som selvsamme lærere har for netop at videndele. Dette til trods for at der i flere år har været fokus på videndeling som en vigtig ressource i den danske folkeskole. Det hænger ikke sammen – det svarer til at nikke og samtidig sige nej.

Men hvad betyder videndelingen mellem lærere i de danske skoler? Hvorfor er det overhovedet interessant og vigtigt at fokusere på? Hvad er det, der skal opnås? Her er det essentielt at forstå hver enkelt lærer som videnbærer. Hver enkelt lærer bærer rundt på enorme mængder værdifuld viden om skolefaget om alt lige fra “best practices” i undervisningen, over planlægning af forældremøder og til undervisningsmateriale til eleverne – viden som den enkelte lærer ikke er bange for at dele ud af.

Det sker blot typisk på løs basis som i de store frikvarterer på lærerværelset eller i de spontane samtaler på gangene. Det er en meget lukket form for videndeling, som kun en lille mængde lærere ad gangen tager del i. Lysten til at videndele er dog til stede, og det er værd at tage fat i. Det er et vigtigt udgangspunkt for fremtiden for den danske folkeskole.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Men hvad skal denne videndeling resultere i? Svaret er egentlig relativt simpelt, og kan – indrømmet – på sin vis lyde en anelse utopisk, men tænk blot, hvis alle lærere i Danmark delte deres viden med hinanden – tænk hvis alle lærere i Danmark kunne lade sig inspirere af hinanden med lettere adgang til hinandens viden; både på hver enkelt skole men også på tværs af skoler.

Tænk, hvis alle lærere i Danmark tog del i en større og struktureret videndeling – den danske folkeskole ville nå helt nye højder på ganske enkelt alle parametre og især i undervisningen. Ganske vist forsøger mange lærere ihærdigt at videndele på skolernes eksisterende systemer, men de er håbløst forældede, og noget så simpelt som at finde eller tilgångeliggøre inspiration til undervisningen i dansk i 4. klasse kan hurtigt vise sig at blive en større udfordring. Igen må vi notere os, at lysten til at videndele – ikke bare på den enkelte skole men også mellem skoler – er til stede. Der er simpelthen bare ingen systemer, der på ordentlig vis understøtter den enorme lyst – og nødvendighed – til at videndele blandt lærere i den danske folkeskole. Det går ikke hånd i hånd med de store ambitioner, man med folkeskolereformen sætter for dagen – især når der ikke er udsigt til udskiftning i skolernes kommunikationssystemer før i slutningen af dette årti.

Og det er synd. Det er en skam. For lærerne har lyst til at videndele. De har lyst til at blive endnu bedre. Det skal de ikke straffes for. Det skal de understøttes i. Men når virkeligheden er, at der ikke noget, der understøtter en let og intuitiv måde at videndele på, både på og mellem danske folkeskoler, har man ramt forkert. Videndeling skal ikke være en udfordring men være så let tilgængeligt, så let at udføre, som var det som at binde sine egne snørebånd. Her skal ikke tænkes for meget over, hvordan man videndeler – man skal bare kunne gøre det rent intuitivt og uden at skulle gennemskue forvirrende og ustrukturerede IT-systemer først. Den intuitive og til tider sporadiske lyst til videndeling skal digitale løsninger understøtte i den danske folkeskole.

Men de digitale løsninger skal ikke være IT-projekter – de skal være menneskelige og sociale systemer, der understøttes af moderne teknologi, og hvor fokus aldrig bliver på snørklede veje gennem teknologien, men på de mennesker, der bruger teknologien, og de enorme mængder viden disse lærere besidder og deler med hinanden.

Vi kan ikke lade være med at tænke; tænke på, hvis alle lærere i Danmark delte deres viden med hinanden. Det tænker vi rigtig meget på, og vi tror på, at det er muligt. De danske lærere mangler bare noget, der understøtter deres videndelingstrang- og behov. Vi har udviklet en løsning. Vi vil gøre det let og intuitivt at videndele på og på tværs af de danske folkeskoler.

Vil I være med til at skabe grundlag for vidensdeling i og imellem skoler, og på tværs af grænser? Giv jeres besyv med :)