Ingen it-særpris til bachelorprojekt

Når Lærerprofession.dk midt i november uddeler en særpris for et bachelor- og/eller diplomprojekt, som diskuterer muligheder og udfordringer med at arbejde med it-støttet undervisning og digitale læremidler, er ingen bachelorprojekter med i opløbet. Priskomiteen mener ikke, der er nogen af de indstillede afhandlinger på bachelorniveau, de passer til kriterierne.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lærerprofession.dk vil uddele priser for projekter om it-støttet undervisning

"Det faglige og it er ikke integreret i tilstrækkeligt omfang i de projekter, vi har læst", siger medlem af priskomiteen, leder af Nationalt Videncenter for Læremidler Thomas Illum Hansen. "Projekterne har bestemt kvaliteter, men der mangler en mere dybtgående integration af it og fag. Hvad årsagen kan være er svært at vide, men ud fra de fremsendte projekter at dømme, har der ikke været tilstrækkelig fokus på it i fagene i læreruddannelsen. Det kræver tid at integrere it, så det ikke bare bliver et hurtigt pædagogisk fix. I den nye læreruddannelse er der tydeligere sat fokus på dette aspekt. Der er desuden nedsat et udvalg, der skal se på, hvordan it og medier bliver en del af uddannelsen. Når ingen bachelorprojekter kommer i betragtning til prisen, er det et signal fra priskomiteen om, hvilken retning vi gerne vil have læreruddannelsen til at tage."

Ikke kommet længere

Formand for Danmarks it-vejlederforening John Klesner, der også er med i priskomiteen, havde forventet relevante bachelorprojekter i bunken.

"I ITiF-rapporten fra 2010, der undersøgte anvendelsen af it-læremidler i folkeskolen, viste, at faglighedsperspektivet manglede, og at it blev anvendt til at styrke personlige kompetencer hos den enkelte elev. Den manglende integration af faglighed og it i bachelorprojekter er udtryk for, at vi ikke er kommet længere i dag", siger han.

Forklaringen kan være, at vejlederne på læreruddannelserne ikke er opmærksomme på området.

"Det er tankevækkende, at der er store udfordringer selv i projekter, der er særligt udvalgte. Hvordan ser det så ikke ud generelt?  Det kan jo betyde, at vejlederne ikke retter det faglige fokus mod området," siger John Klesner.

Med særprisen, der i år altså kun kan gå til et diplomprojekt, vil Lærerprofession.dk hvert år sætte fokus på et aktuelt emne. Det kan for eksempel været inklusion, arbejdet for at bryde elevers negative sociale arv eller altså som i år it-støttet undervisning.