Der er stor forskel på hvormeget luft man har til ballonen på én vejrtrækning

Lær naturfag med kroppen

Eleverne kan lettere huske fordøjelsesprocessen, hvis de har bevæget sig igennem den. Og med folkeskolereformen skal der mere fysisk aktivitet ind i skolehverdagen. Derfor kan man med fordel bruge kroppen i naturfagsundervisning, lyder opfordringen fra Dansk Skoleidræt.

Publiceret
Deltagerne er i gang med at gennemspille fordøjelsen - her endetarmen. Øvelser til naturfag
Hvor længe kan man holde balancen? Og så med lukkede øjne.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Nogle børn får det bedre, når de hopper en tabel", siger Lise Sohl Jeppesen fra Dansk Skoleidræt  og instruerer konferencedeltagerne i at gennemspille fordøjelsesprocessen med deres kroppe. Øvelsen er tænkt til natur/teknik i 4. klasse.

Der er workshop på lærerkonferencen Naturfagene ud af boksen, som holdes af Insero Fonden i Horsens hvert år. Deltagerne går krabbegang, når maden - en kyllingeburger - passerer gennem spiserøret. Senere i processen agerer nogle proteiner, nogle er fedtmolekyler og andre er mavesaften. Proteinerne står bøjet sammen, fedtmolekylerne står med spredte ben, og mavesaften hopper så buk over proteinerne og kravler gennem benene på fedtet. Og ned gennem endetarmen bliver det rigtig kompliceret. Her fører deltagerne deres ene arm ned mellem benene og bagud til næste deltager. Sådan holder de hinanden i hænderne og lægger sig baglæns ned. Under en del grin.

Affaldssortering som fangeleg Deltagerne står på to rækker overfor hinanden. Lise Sohl Jeppesen hiver et æbleskrog op fra affaldsposen. Det ene hold er genbrugsholdet, det andet er forbrændingsholdet. Hvis affaldet skal forbrændes, løber forbrændingsholdet af sted, og genbrugsholdet skal prøve at fange dem. Men potteskår skal til Deponi. Det skal deltagerne råbe og stå stille ellers bliver de sendt over på modstanderens hold.

Hvad kan min krop? Det er øvelser til reaktionsevne og små arbejdsstationer, hvor man kan måle puls efter sjipning, balancere på et ben med lukkede øjne eller puste balloner op med kun én vejrtrækning - og så sammenligne resultatet.

Mange små øvelser og lege, der kan puttes ind i undervisningen eller bruges som pauser. Legene kan foregå udendørs eller i en gymnastiksal, og nogle af dem kræver ikke meget plads.

"Stafetløb med sortering af billeder af vilde dyr, kæledyr og fantasidyr kan bruges som et afbræk i natur/teknikundervisningen", siger en lærer efter, at deltagerne har løbet, hinket og hoppet med dyrebilleder i hænderne.

"Jeg har tidligere lavet øvelser med stille puls og løbe puls, men det her er en anden måde at gøre det på. Det kan måske få de elever, der ikke gider at løbe, til at balancere eller hoppe", siger en anden lærer.

Se øvelser til inspiration via link til højre for artiklen. Dansk Skoleidræt har omkring 100 øvelser til forskellige fag. Man kan også abonnere på ugens øvelse.

 

Powered by Labrador CMS