Debat

Nye og gamle hjælpemidler

Nogle edb-programmer er nu blevet 10 år gamle. Det betyder ved en nylig øvelse, at de ikke kunne læse en knap på en hjemmeside. Det stiller brugeren i en vanskelig situation. For hvad skal skal brugeren vælge.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg møde tid opkald og e-mail fra brugere og specialister. Det første spørgsmål er; hvilket program skal jeg vælge.

Nu anvender jeg typisk at blive orienteret fra UK, USA, og Australien, fordi disse lande er ca. 10 år foran Danmark.

Undervisningsministeriet og Socialstyrelsen bestemmer via aftaler at fortsætte med de gamle systemer. Det er der egentligt ikke noget forkert i, for du ved hvad du får.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Men brugerne går i en anden retning end ministerierne. Så nu sidder du med gamle programmer og nye programmer. Personen i midten kommer i klemme. Læreren kan jo ikke kende alle hjælpeprogrammer.

De mange forskellige centre er så stedet hvor, læreren kan få hjælp. De anvender meget tid på at teste nye programmer. Effekten af de nye programmer kender du jo først over tid. 

Men lidt mere end 1.000 ordblinde med samme program i arbejde, er da en begyndelse men ikke en statistiks population til sandsynlighedsberegninger.

Powered by Labrador CMS