Egmont Fonden donerer 70 millioner kroner til skoleudvikling

Skoler kan søge penge til skoleudvikling hos Egmont Fonden, som har besluttet at dedikerer 70 millioner krover over fire år til skoleudvikling.

Publiceret

Egmont Fonden

Egmont Fonden er en erhvervsdrivende fond, der drivermedievirksomhed og almennyttigt virke. I 2013 går cirka 72 mio. kr.af overskuddet i medievirksomheden til almennyttige formål. Siden1920 er det blevet til ca. 2,6 mia. kr. i støtte målt i2012-kroner.

Egmont Fondens almennyttige vision er at skabe et godt liv forbørn og unge ved at støtte deres aktive og engagerede deltagelse isamfundet.

For børn og unge har fonden to indsatsområder: omsorg og læring.På omsorgsområdet er det initiativer, der styrker børn og ungesegen evne til at håndtere livskriser. På læringsområdet er detinitiativer, der kan stimulere børn og unges lyst til læring.

Målet er at opnå effekt og synlighed af indsatsen. Fondensmålgruppe er alle børn og unge, men prioriterer sårbare børn ogunge.

Fonden uddeler desuden årligt et mindre beløb til filmformål viaNordisk Film Fonden.
www.egmontfonden.dk

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

70 millioner kroner! Så mange penge dedikerer Egmont Fonden til skoleudvikling over de næste fire år. Skoler, forskere, kommuner, organisationer og andre, der søger, skal sørge for, at skoleelevers lyst til at lære er i sigtekornet, når de formulerer deres projekt.

"Læring er en forudsætning for et godt liv, og lyst er en forudsætning for, at skolebarnet får reel værdi af sin skoletid. Den naturlige lærelyst er så stærk hos små børn, men den svækkes gennem skoletiden. Vi skal arbejde aktivt for, at den bevares og styrkes", siger Grethe Nymark, konstitueret leder i Egmont Fondens støtte- og bevillingsadministration.

Støtten til læring skal især gavne:

• Børn i læringsvanskeligheder

• Højt begavede børn med sociale vanskeligheder i forhold til jævnaldrende.

Mange projekter vil dog rette sig mod alle børn i klassen, blot med fokus på børnene i de to grupper, understreger Grethe Nymark.

At relationerne til resten af klassen er vigtige, viser en undersøgelse, som Egmont Fonden har fået lavet. Her siger mere end hver femte skolebarn, at undervisning,  der er opdelt efter fagligt niveau, giver dem mindre eller meget mindre lærelyst, påpeger hun.

Elever: Ro i klassen betyder mest for vores lyst til at lære

Pengene skal bruges til nytænkning

Satsningen skal bidrage til en nytænkning af grundskolen og udbredelse af metoder med effekt, siger Grethe Nymark.

"Der er brug for nytænkning, eksperimenter i læringsmodeller og kreativitet i læringen. Som fond har vi mulighed for at investere i, at nye metoder bliver prøvet af. Og i, at det, der har dokumenteret effekt, bliver udbredt og kommer mange flere skolebørn til glæde", tilføjer hun.