Debat

It i skolen - hvorfor egentlig?

Der er et stærkt politisk ønske om, at it skal fylde mere i skolens pædagogiske praksis. Men hvorfor egentlig?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I nogle kommuner bruger man millioner på iPads, i andre investerer man store summer i interaktive tavler, og senest har staten støttet skolernes indkøb af didaktiserede digitale læremidler med en halv mia. kroner.

Men hvorfor egentlig? Hvorfor skal lærerne lave deres praksis om? Hvorfor skal de lære sig nye vaner, og risikere at teknikken ikke virker, når de skal bruge den? Bogen virker hver gang, og eleverne sidder jo som regel alligevel på Facebook, hvis de får lov at have deres computer tændt i undervisningen.

Fordi it giver bedre læring, siger nogen.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Men passer det? Er der belæg for at sige, at undervisning med brug af it giver bedre læring end traditionel undervisning? Giver det bedre læring at eleverne sidder på Facebook? Giver det bedre læring at læse i en i-bog, hvis man i forvejen har tendens til at miste fokus, når man læser papirbøger? Jeg er ikke sikker på, at it giver bedre læring for alle. Og hvad er i øvrigt ’bedre læring’?

It sparer penge, siger andre. Skolerne kan spare udgifter til papir og lærebøger.

Men koster i-bøger og digitale læremidler fra forlagene ikke også penge? Og går computere og iPads ikke i stykker? Skal lærerne ikke bruge masser af tid på at lære de nye værktøjer at kende? Skal de ikke sendes på kurser, og skal der ikke indkøbes pengeskabe til opbevaring af det dyre udstyr? Jeg er ikke sikker på, at it sparer penge.

It giver fleksibilitet. Man kan være i kontakt med andre, også når de ikke er tilstede, hører man også som begrundelse for mere it i skolen.

Men glemmer man så ikke at være tilstede, der hvor man er? Bliver man ikke ufokuseret og fraværende, altid på jagt efter noget bedre og andet end det man er i? 'Nydelsen skuffer, muligheden ikke', bliver parolen, når man sms’er med vennerne under middagen. Jeg er ikke sikker på, at fleksibiliteten altid er sund.

Så hvorfor skal man egentlig bruge it i undervisningen?

Jeg mener, at der er mindst én væsentlig begrundelse for, at it skal fylde mere i undervisningen: Eleverne skal lære at forholde sig kritisk og konstruktivt til deres egen og andres brug af it.

Der er brug for et opgør med idéen om, at eleverne er superbrugere og digitale indfødte. De fleste af dem er kildekritiske analfabeter, de mangler forståelse for kommunikationens fælder på de sociale medier, de forstår ikke hvilke konsekvenser det har aldrig at være fuldt tilstede,  de kan ikke udvælge det bedste it-værktøj til løsning af en opgave, og de formår ikke at vælge it fra i de tilfælde, hvor den ikke giver mening, men udelukkende bliver et forstyrrende element.

De ting eleverne ikke kan lære sig selv, skal de lære i skolen. Skolen skal danne eleverne til hele mennesker, og det indebærer også, at den skal gøre dem i stand til at forholde sig kritisk og konstruktivt til deres egen og andres brug af it – både i og udenfor skolen.

Hvordan skal skolerne så løfte den opgave det er, at sikre elevernes digitale dannelse?

Jeg tror ikke, at indkøb af iPads eller interaktive tavler er svaret. Nogle af de penge, der mange steder postes i indkøb af den slags udstyr, samt mange af de penge der bruges på træningsspil og andre didaktiserede læremidler, kunne med held bruges på praksisnære it-didaktiske kurser, på forsøg med brug af gratis it-værktøjer i undervisningen og på etablering af lokale og nationale videndelingsnetværk for lærerne.

Giv lærerne kompetencer til at vælge relevante it-værktøjer til brug i forskellige typer af undervisning og giv dem kompetencer til at vurdere, hvornår det er bedre at vælge it fra. Når lærerne kan forholde sig kritisk og konstruktivt til deres egen brug af it i undervisningen, kan de også lære eleverne at forholde sig kritisk og konstruktivt til deres brug af it.

Og derfor bør it fylde mere i skolens pædagogiske praksis.

- Niels Jakob

eDidaktik.dk

Powered by Labrador CMS