Debat

I Estland lærer de at programmere fra 1. klasse

Estland er et af Europas fattigeste lande. Men samtidigt har landet Europas største vækst. Især på IT området satses der stort med deres skoletiltag ProgeTiiger hvor alle elever skal lære at programmere computerprogrammer så snart de kommer i skole.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ifølge Undervisningsministeriet satses der stort på IT i Folkeskolen. Men hvilke IT områder er der tale om? Efter min mening er der primært tale om digitale kompetencer, informationssøgning og kritisk bevidsthed. Alle gode kompetencer, men særligt én kompetence mangler: den IT skabende.

I Estland har de taget et drastisk skridt med deres nye IT satsning i folkeskolen: ProgeTiiger (dansk: den programmerende tiger). Alle børn skal lære at programmere computerprogrammer fra de starter i skolen og til de går ud. Det kan man læse om i denne pressemeddelelse (som desværre er på estisk): http://www.tiigrihype.ee/et/uudised/programmeerimine-jouab-iga-koolilapseni


Men er den estiske satsning et område som den danske folkeskole bør følge?
Det mener jeg efter min mening kan være en rigtig god idé! Læringspotentialet er enormt, når man konstruerer, om det så er IT, mekanik, essays eller modellervoks.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Hvordan Esterne har tænkt sig at praktisere undervisning i computerprogrammering, melder pressemeddelelsen dog ikke noget om, men vi kender jo i forvejen til en masse metoder som kan være anvendelige, selv på meget små klassetrin:

Scratch. Udviklet på MIT Media Lab. Er baseret på et visuelt programmeringssprog der kan associeres med et puslespil. Læs mere om Scratch her: http://scratch.mit.edu

Der findes mange andre programmer som er anvendelige til de forskellige tilsigtede formål. Her nævner jeg et par af mine personlige favoritter:
- Alice: Programmering af 3D computerspil
- LEGO Mindstorms: Programmering af LEGO robotter og maskiner
- LOGO: Simpelt programmeringssprog som minder mere om traditionel programmering end Scratch.
- MIT App Inventor: Et Android udviklingsværktøj til Android smartphones og tablets.

Fællestræk for alle ovenstående værktøjer er, at de er udviklet eller inspireret af Seymore Papert, manden bag læringsteorien "Konstruktionisme" samt bogen Mindstorms, men også ham der grundlagde MIT Media Lab - en af verdens førende innovationsinstitutioner som bygger på kreativ tænkning og leg.


Læs mere om den estiske satsning her: http://constructingkids.wordpress.com/2012/12/03/estonian-schools-teach-kids-to-code-from-1-grade/