Jeg glæder mig til at se resultaterne af projekterne, siger uddannelsesminister Morten Østergaard

15 ph.d.-projekter går tæt på folkeskolens undervisning

Pædagogik og didaktik i folkeskolens fag, specialpædagogik og ledelse i folkeskolen. 15 nye ph.d.-projekter kommer helt tæt på undervisningen i folkeskolen. Ph.d.-rådet har netop uddelt de 40 millioner til kroner til projekterne.

Publiceret

OVERSIGT OVER PROJEKTERNE

Digitale læremidler til læseundervisning i danskfaget ifolkeskolens indskoling

Stipendiat: Stig Toke Gissel (SDU/UCL)

Projektets formål er at undersøge, hvordan udvalgte,tilgængelige digitale læremidler til danskundervisningen i dendanske folkeskole bidrager til elevers læring med særligt fokus på,hvordan de understøtter læseundervisning i indskolingen.

Ledelsesvilkår, pædagogisk ledelse og eleverneslæringsudbytte

Stipendiat: Lonni Hall (AU/UCC)

Ph.d. projektet vil undersøge betingelserne for at bedriveledelse, der kan understøtte og styrke elevernes læringsudbytte iDanmark.

 

 

Pupils Conceptual development and understanding ofNatural Science/Technology in Primary school

Stipendiat: Rikke Dalgaard Hartmeyer (AU/Metropol)

Projektet andvender Personal Meaning Mapping (PMM) til atundersøge, hvordan forskellige læringsmiljøer influerer på eleverskonceptuelle udvikling og forståelse af natur og teknik ifolkeskolen.

Idræt som inklusion i den danske folkeskole - etmultiple casestudie til identifikation og udvikling af eninkluderende idrætsundervisning

Stipendiat: Mette Munk Jensen (KU/UCS)

Idrætsfaget udgør pga. fagets praktiske og kropslige dimensionen særlig arena for inklusion.

Flere forhold indikerer dog, at ikke alle elever er inkluderet iidrætsundervisningen. Gennem et kvalitativt multiple case studie erformålet at styrke den idrætspædagogiske og -didaktiske viden ominklusions- og eksklusionsprocesser i en skoleidrætssammenhæng.

Vejledning - som inkluderende redskab i lærereshverdagspraksis

Stipendiat: Charlotte Riis Jensen (AU/UCC)

Da op mod hver 4. elev anses som vanskelig og problematisk aflærerne tyder meget på, at der eksisterer en udfordring i forholdtil den inklusive praksis i grundskolen.

Elevers begrundede vurderinger i udskolingen.Litteraturundervisningens potentiale.

Stipendiat: Kristine Kabel (AU/UCC)

Hvordan kan elevfagsprog om litteratur karakteriseres, vurderesog diskuteres? projektet undersøges elevers begrundede vurderingeri dansk i udskolingen, samt hvilke tiltag, der kan støtte dennemåde at forholde sig til tekster på.

Inklusionsdifferentiering og læringsudbytte i etneuropædagogisk perspektiv

Stipendiat: Anni Mortensen (AAU/UCN)

Dette projekt anlægger et, i dansk sammenhæng nyt perspektiv,nemlig neuropædagogisk, på inklusion og læringsudbytte. Målet medprojektet er at påvise, hvorledes neuropædagogikken kan give nyeoptikker til at analysere, vurdere, og bidrage til at lærere kanarbejde differentieret med inklusion.

Trykte og digitale læremidlers samspil ityskundervisningen i folkeskolen

Stipendiat: Maria Pia Petterson (SDU/UCL)

Projektet undersøger, hvordan film i samspil med trykte ogdigitale midler fungerer i tyskundervisningen. Fokus er på,hvorvidt, ihvilket omfang og under hvilke betingelser disselæremidler kan bidrage til at skabe interesse for tysk, og til atstyrke tilegnelsen af sproglige kompetencer og kulturel viden.

 

Digitalt billedarbejde og billedæstetiskkompetenceudvikling i it-didaktisk design

Stipendiat: Helle Rasmussen (AAU/UCN)

Projektet vil skabe grundlag for kvalificering og fornyelse afundervisningen i skolefaget billedkunst ved udvikling af en modelfor it-didaktisk design af digitalt billedarbejde.

 

Nabosprogsdidaktik 2.0 - kommunikativ sprogundervisningmed digitale medier

Stipendiat: Tom Steffensen (RUC/UCSj)

Flere undersøgelser peger på et behov for at revitalisere dennordiske dimension i danskfaget.

Ved at følge konkrete eksperimenter med virtuelnabosprogsundervisning vil projektet undersøge de didaktiskepotentialer og barrierer i brugen af digitale medier ifællesnordiske undervisningsforløb.

Meningsfuld målsætning - meningsfuldlæring?

Stipendiat: Mikkel Stovgaard (AU/UCC)

I projektet undersøges, hvordan elever i den danske folkeskolepåvirkes af målarbejde. Formålet er at belyse, om og i givet faldhvordan implementering af niveaudelte mål i udskolingen påvirkerudvalgte elevgruppers positioneringsmuligheder og lyst til atlære.

 

Interkulturelle læreprocesser i engelsk -Nybrud ikulturundervisningen gennem aktionsforskning ogmetodeudvikling

Stipendiat: Lone Krogsgaard Svarstad (AU/UCC)

Ph.d-projektet vil udvikle en metodisk tilgang til undervisningi interkulturelle læreprocesser i engelsk i udskolingen.

 

Teknologibaseret læsning og skrivning ifolkeskolen

Stipendiat: Helle Bundgaard Svendsen (AU/VIA)

Elever med afkodningsvanskeligheder som anvender it-støtte tilderes læsning og skrivning udvikler nogle særlige teknologibaseredelæse- og skrivestrategier.

 

Elevpotentialets kompleks - Elevrettet ledelse ogorganisering i spændingsfeltet mellem selvrealisering ogperformancekrav

Stipendiat: Kia Wied (AU/UCC)

Hvordan virker forskellige typer af elevrettede ledelses- ogorganiseringsformer i forhold til udviklingen af eleverspotentialer?

 

Skolen og den sociale arv - om elevtrivsel og sammenhængi skole-hjem-relationerne

Stipendiat: Iben Charlotte Aamann (AU/UCC)

Projektets formål er at skabe en viden, der kan gøre folkeskolenbedre til at bryde den negative sociale arv gennem et kvalitativtstudie af, om og i så fald hvordan skolens ledelse og organiseringaf relationerne mellem skole og hjem fremkalder en følelse afsammenhæng for den enkelte elev.

 

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Regeringen har afsat midler til praksisnær forskning i folkeskolen, og der kom i alt 44 ansøgninger om del i bevillingen. Pengene vil nu føre til ny forskning i blandt andet dansk, idræt, naturfag, inklusion, tysk, nabosprog, it-støtte og social arv.

"Bevillingerne er med til at understøtte de positive samarbejdsrelationer, der allerede er mellem universiteter og professionshøjskoler på folkeskoleområdet. Samtidig skaber de konkrete projekter en vigtig forskningsbaseret og praksisnær viden, der kan bruges direkte i undervisningen i og udviklingen af folkeskolen", siger uddannelsesminister Morten Østergaard.

Udover denne bevilling er der afsat yderligere 30 millioner kroner om året i 2013-2015, og allerede i begyndelsen af 2013 er der igen mulighed for at søge om del i forskningsmidlerne. Stipendierne skal være inden for emneområdet didaktik, almen pædagogik, specialpædagogik, overgange fra og til folkeskolen med videre. Og de skal være organiseret i samarbejder mellem professionshøjskoler og universiteter.

Læs mere

Mere om projekter og betingelser påfivu.dk