Anmeldelse

Vikartimen

Det digitale vikarskab

Udmærkede nødløsninger til vikartimerne, men er det virkelig nødvendigt?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er med blandede følelser, jeg anmelder vikartimen.dk. Spørgsmålet er, om det virkelig stadig er nødvendigt at have et vikarmaterialeskab med simple pacificerende opgaver, eller om lærerne har indarbejdet ugeplaner med kvalificeret indhold, således at vikarer kan gennemskue og gennemføre timerne med disse?

Fakta:

Titel: Vikartimen

Forlag: Vikartimen

Vikartimen.dk ligner til forveksling skabet med vikarmateriale, som en tilfældig fra gaden kan bruge til at gennemføre en undervisning med - den er blot ændret til en digitaliseret form. Men når det er sagt, er det et stort og velindrettet skab med adskillige materialer i pdf-format, der er lige til at printe og anvende for den udefrakommende vikar.
Skabet er nyt, forstået på den måde at materialet er opdateret, i forhold til hvad der er oppe i tiden. For eksempel indeholder vikartimen.dk materiale til musik, hvor aktuelle musikere bliver anvendt til at arbejde med genrer, og i geografi er infomationerne i opgaverne nutidssvarende. Ydermere er skabet indrettet med en anordning, således at det materiale, der tidligere er anvendt, bliver markeret som brugt i den pågældende klasse, som dermed undgår at få den samme opgave to gange.

Konceptet er gennemtænkt, idet materialet, der findes på sitet, er målrettet vikartimen, hvor det mest af alt handler om at gennemføre en undervisning, hvor så få ting som muligt kan gå galt. Aktiviteterne på vikartimen.dk er ofte designet til laveste fællesnævner, og de er lukkede i deres udtryk. Opgavernes opbygning er genkendelig og fremstår ofte med små læsestykker, quiz og efterfølgende matchopgaver eller krydsord. Læringen for eleverne ligger ikke i forståelse af fagets indhold, men mere i det fænomen, der kaldes gaming the game, hvor det handler om at finde strategi for løsning af en opgave. Jeg savner i den sammenhæng mere brug af multimodalt materiale, det være sig lyd- eller videoklip, der kan skabe et mere alsidigt it-didaktisk design med afvekslende indhold og udtryk.

Jeg anklager ikke vikartimen.dk for at være fordummende. “Vikarmaterialet 2.0” er grundigt og gennemført. Jeg anklager derimod skolerne, der er nødsaget til at investere i materialet, fordi de har en for dårlig strategi til løsning af vikarproblemerne.