Skotske Daniel Sellers er imponeret over den undervisning, elever med stærke talproblemer får på Svendborg Erhvervsskole.

Europæisk værktøjskasse skal hjælpe elever med talproblemer

Matematiklærere på erhvervsskoler i Danmark og det øvrige EU får næste år en værktøjskasse med ideer til, hvordan de kan forbedre undervisningen af elever med store talproblemer. Værktøjskassen bliver til i et projekt under EU med dansk deltagelse.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Målet er at skabe en bedre matematikundervisning på erhvervsuddannelserne, og projektgruppen med deltagere fra Danmark, Holland, Finland, Skotland og Nordirland er derfor også på vej med et særligt efteruddannelsesforløb for matematiklærere.

"Det er vigtigt at tænke anderledes for at vende den udvikling, at et stadigt stigende antal elever på erhvervsskolerne både herhjemme og i de øvrige lande har så svært ved matematik, at de dropper ud af uddannelsen", siger vicecenterleder Jens Storm fra CSV Sydfyn, Center for Specialundervisning for Voksne, der repræsenterer Danmark sammen med Svendborg Erhvervsskole og Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, DPU.

"I projektgruppen har vi fokus på Active Learning og på, at undervisningen tager udgangspunkt i den dagligdag, eleverne har på deres arbejde. De skal have noget i hænderne, og det skal være relevant for dem. Det er ikke nok at stikke dem en lærebog i hånden og så gennemgå et fastlagt pensum på tavlen", siger Jens Storm.

Dansk undervisning imponerer projektgruppens koordinator

Den internationale projektgruppe har netop været samlet i Svendborg og har blandt andet besøgt den lokale erhvervsskole for at høre om den første danske forskning i talproblemer, som begyndte på skolen i september med særlig undervisning af udvalgte elever med store talproblemer. CSV Sydfyn er initiativtager til forskningsprojektet, mens DPU står for det konkrete forskningsarbejde.

Forskningsforsøg skal hjælpe unge med talproblemer

"Vi har i deltagerlandene mødt gode eksempler på nytænkning i matematikundervisningen, men det, vi har set på Svendborg Erhvervsskole, er fremragende", siger projektgruppens koordinator Daniel Sellers, som repræsenterer Skotland, i en pressemeddelelse.

De øvrige lande skal lære af Svendborg

"Undervisningen sker på elevernes præmisser og er målrettet på at hjælpe dem til at nå deres fulde potentiale. Vores udfordring som projektgruppe er nu at give dette videre til erhvervsskoler i de øvrige lande, så de kan hjælpe deres elever til at lykkes og gennemføre deres uddannelse, hvilket jo er ekstra nødvendigt med de nuværende økonomiske vanskeligheder, som giver begrænsede jobmuligheder", siger Daniel Sellers.

Ved det afsluttende møde i Holland i marts næste år vil projektgruppen præsentere såvel den færdige værktøjskasse som undervisningsforløbet.

CSV Sydfyn får 600.000 kroner til forsøgsundervisning for talblinde

 

Powered by Labrador CMS