Debat

Pas på de unge lærere

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

De nyuddannede lærere er begejstrede, ihærdige og går frisk til de mange udfordringer, folkeskolen har at byde på. Men de oplever arbejdspresset meget intenst. Alene derfor er der al mulig grund til ved de lokale forhandlinger af arbejdstidsaftalen - og især ved udmøntningen på skolerne - at tage hensyn til dette.

Undervisningsopgaverne skal ganske enkelt fordeles mere retfærdigt, end det sker i dag. Derved løses to problemer. For det første at skolerne vil være i stand til at holde på de nye kolleger, der ikke finder sig i at blive budt urimelige arbejdsvilkår - de forlader ganske enkelt folkeskolen. Så får både skolerne og kommunerne et meget alvorligt problem med at sikre uddannet arbejdskraft i fremtiden. Det vil hurtigt vise sig, at en førsteårsbesparelse kan blive meget dyr på andre områder.

For det andet bliver det dyrt for kommunerne at udbetale 'strafporto' til lærere med mange undervisningslektioner.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Det har Københavns Kommune indset. Derfor har vores lokale skoleforvaltning, Uddannelses- og Ungdomsforvaltningen, meddelt, at lærerne skal undervise mindre end 25 lektioner ugentligt, samtidig med at politikerne har tilkendegivet, at der ikke skal spares med den nye arbejdstidsaftale i København.

Skemabøgerne til august kommer derfor efter al sandsynlighed til at se både mere rimelige og mere retfærdige ud end i indeværende år for alle lærere.

Andre kommuner viser desværre ikke det samme klarsyn, og der er al mulig grund til at forklare dem, at efterregningen kan blive bekostelig.

Den til tider skingre diskussion om ekstra tid til lærere med mange lektioner kan således undgås, hvis der kæmpes for det, og hvis kommunerne gøres begribeligt, at den nye aftale er en udviklings- og ikke en afviklingsplan.

Jan Trojaborg

formand for

Københavns Lærerforening

medlem af hovedstyrelsen