Mia Rehling glæder sig til at undervise og har ingen planer om at skulle være andet en lærer foreløbig.

Lærerstuderende scorer 12 i alle fag

Sorø Borgerskole har sikrer sig en topdimittend efter sommerferien. De har nemlig fået fingre i 24-årige Mia Rehling, som har fået 12 i samtlige fag på læreruddannelsen. Og ifølge hendes musiklærer lyver tallene ikke. Mia Rehling selv glæder sig bare til at komme ud og undervise.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Hun er sådan en, der ikke bare kommer velforberedt, men også kommer med sin egen vinkel på tingene. Det har været en stor fornøjelse at have hende i musik, for hun har virkelig gået i kødet på os undervisere. Og oveni at hun har kunnet en masse på forhånd, så er hun ikke bange for at kaste sig ud i nyt. Det er en af de bedste kvaliteter også når man skal ud og undervise, synes jeg, at man nysgerrig, har virkelyst og er klar til at hoppe ud i noget nyt", fortæller en stolt lektor i musik på læreruddannelsen Metropol Jesper Juellund Jensen.

Han har haft fornøjelsen af at have Mia Rehling i musik. Udover musik, har hun haft matematik og natur/teknik og i alle tre linjefag plus samtlige fællesfag har hun lavet rene 12-taller. Jesper Juellund Jensen mener ikke, at det at få høje karakterer i sig selv gør en god lærer, men han har også set Mia Rehling i praktikforløbene, og der har han været ligeså imponeret. "Det var forrygende. Ikke bare på grund af det, hun lavede, men hun er kendetegnet af meget høj grad af  samvittighed. Så hun slår sig ikke til tåls med, at gøre det godt, hun overvejer hele tiden, om hun kan finde en anden og endnu bedre måde at gøre tingen på, og tænker over, hvorfor tingene fungerer eller ikke fungerer". Praksis-erfaring har været godt Mia Rehling har da heller ikke haft problemer med at få et job i Sorø, hvor hun skal flytte til sammen med sin kæreste. Sorø Borgerskole var klar til at tilbyde hende timer i hendes linjefag, og hun glæder sig til at skulle undervise en masse i musik. At hun har klaret sig så godt til eksamen tilskriver hun en blanding af indsats, lidt held og så i høj grad, at hun har haft fødderne godt plantet i praksis. "Sideløbende med studiet har jeg arbejdet med pædagogik, og det seneste år har jeg haft en trainee-stilling. Det har været fantastisk at få en masse erfaring, og at kunne trække det teoretiske over i et praksisperspektiv. For eksempel i relation til mit bachelorprojekt, hvor jeg skrev om det senmoderne dannelsesideal i matematikundervisningen. Det var jo meget abstrakt og teoretisk. Og der var det perfekt, at jeg kunne trække teorierne med ned i 2. klasse og prøve at få dem til at virke med børnene".

Niveauet på uddannelsen styrer man selv Mia Rehling har ikke altid vidst, at hun ville være lærer, men efter at have arbejdet som pædagogmedhjælper, fandt hun ud af, hvor meget hun fik ud af at være sammen med børn. Og med sit store begær efter viden, virkede lærerjobbet helt rigtigt.  Hun undrer sig over, at læreruddannelsen får så meget kritik. "Selvfølgelig er kvaliteten varierende. Men uddannelsen har givet mig rigtig meget og klædt mig godt på. Og det at komme ud i praksis har sat det hele godt i perspektiv. Niveauet er jo, hvad man selv gør det til. Man har måske ikke så meget undervisning, men vi er jo mange, der fordyber os ved siden af undervisningen. I forhold til det teoretiske, har jeg da klart læst ud over pensum, ikke fordi jeg skulle, men fordi jeg syntes det var så spændende".

Studerende: Uambitiøst med så få lærerstyrede timer