Skoler og etnisk ligestilling

Danmarks Lærerforening har af Nævnet for Etnisk Ligestilling modtaget en stafet med tilhørende pligt til at fremme den etniske ligestilling i Danmark. Blandt initiativerne er en opfordring til alle landet skoler om at holde en fælles temauge i uge 43.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

De første stafetter blev sendt afsted i det europæiske År mod Racisme i 1997, og siden har flere enkeltpersoner og institutioner modtaget stafetter. Danmarks Lærerforening tog imod en stafet i marts med henblik på at fremme etnisk ligestilling, hæmme racisme og nedbryde fjendebilleder i folkeskolen. DLF har via tillidsrepræsentanterne opfordret til, at alle skoler holder en fælles temauge under overskriften "Den mangfoldige folkeskole" i uge 43, som er ugen med FN-dagen den 24. oktober. Det landsdækkende videnscenter om tosprogethed UC2 har udarbejdet et inspirationsmateriale til en temauge, hvor det er fællesskabet, der er omdrejningspunktet. Blandt ideerne er, at eleverne udarbejder ti bud for, hvordan man kan få et godt fællesskab i klassen, at de større elever kan gennemfære en "happening" om fællesskab og en Fællesskabets fest for skolen.

Danmarks Lærerforening opfordrer også skolerne til at udarbejde planer for, hvordan den etniske ligestilling kan fremmes og har oprettet en postkasse, stafet01@dlf.org, hvortil skoler kan indsende deres handleplaner for at fremme den etniske ligestilling på skolen til inspiration for andre skoler. Handleplanerne vil så blive lagt ud på foreningens hjemmeside.